mads

Direktlänk till inlägg 17 november 2009

Gröt med tomte i! Hihi!

Av Madde - 17 november 2009 09:52

Ja, det här med ord kan bli ganska lustigt om man riktigt tänker efter. Risgrynsgröt som jag gladeligen åt till frukost idag kallar jag och många med mig ibland för TOMTEGRÖT. Alltså lite makabert om man skulle tyda det ord för ord. Hehe! Hur många gånger har man inte sagt att man ska HOPPA in i duschen eller HOPPA över disken. Det hade varit något att se, det vill jag lova. Flört Något jag och sambon också har diskuterat emellanåt är ordet SKITGOTT. Två så motsatta ord i ett ord går väl knappast att hitta. Skit är ju negativt medan gott är positivt. Lite Yin och Yang kanske? Hihi! Eller när man sitter och äter och säger att "det här VAR jättegott" likadant som man kan säga när man får presenter " Tack så HEMSKT mycket den VAR jättefin"! Var? Bara en liten stund då eller? Ordet hemskt är ju också egentligen ett negativt ord men används i en sådan mening för att tala om hur mycket tacksam man är. Var kommer t ex, ordet SMÖRGÅS ifrån? SMÖR GÅS... Inte sjutton sitter jag och äter en stor smörad gås till frukost inte! Så här är förklaringen på Wikipedia: "Ordets etymologi kan spåras tillbaka till då man i stugorna kärnade sitt eget smör. Vid kärnandet steg små smörklumpar upp till mjölkytan och drev omkring likt gäss. En sådan smörklump passade utmärkt att lägga på en skiva bröd".

Japp! Då var den gåtan löst! Hihi! Nej, men allvarligt talat det här med ord kan ju faktiskt bli väldigt tokigt om man lyssnar riktigt, riktigt väl på vad det är som egentligen sägs. Själv ska jag nu tyvärr gå ut och röka en cigarett. Innebär detta att jag då ska röka cigaretten så den får en gyllenbrun fin färg utanpå? Njae...Snarare göra mina lungor i en betydligt mörkare färg. Fast jag har å andra sidan SKÄRPT "fniss" till mig och minskat från ett paket om dagen till ca två paket i veckan. Tycker jag är bra för att vara mig. Så småningom hoppas jag att jag kommer vara RÖKFRI. Jag kommer inte gå omkring och ryka alltså! Hahaha! Vad rolig jag har varit nu så här på förmiddagen...Skrattande


Men jag önskar er alla en underbar tisdag så länge! Kram! Flört

 
 
ingela-typ

ingela-typ

17 november 2009 13:07

hihi,ja ordet hemskt andvänds rätt flitigt....men o andra sidan kan man ju inte ljuga om man säjer hemskt gott...till en så där middag.eller uttrycket vilken ,fruktansvärt fin klänning du har hehe,bättre än vita lögner.Men skitgott???? det e ju lite underligt,då måste man ju smakat det ena för veta :O...uschiamej.Kram min vän, ha en underbar dag nu......? fast... under bar ?kan ju bli lite kallt så här års. ;)

http://imagaia.bloggplatsen

 
Ingen bild

Madde

17 november 2009 13:25

Hihi! Ja det kan bli lite väl kallt! Du ser! Det finns sådan ord överallt i vårat dagliga tal. Hehe!

Önskar dig då en TREVLIG dag i stället! ;-)

Kram! ;-)

 
margus

margus

18 november 2009 22:32

Tänkvärd utläggning om våra ord. Det skadar aldrig att vända och vrida på ordens värde ibland. Själv slarvar jag nog till det en hel del i talspråk, fast jag vet vad som är rätt. Men... det där med "skitgott" det tar jag inte i min mun ;-) Känner precis hur fel det är.
Lycka till med kontrollen på rökat!

http://margus.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Madde

18 november 2009 23:31

Ja, många roliga ord finns det. ;-)

Vad det gäller rökningen så kommer jag gradvis trappa ner, för skulle jag försöka sluta tvärt så blir jag nog inte den vanliga glada och goa Madde. Tänker mest på mina nära och kära! Hehe!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Madde - 6 december 2012 11:50

Videoklippet får tala för sig självt. ;-)  

Av Madde - 14 november 2012 17:46

Har precis sett filmen Dolphin Tale. En helt underbar film som handlar om en pojke som hittar en skadad delfinunge på stranden i Florida. Den stackars delfinen hade fastnat i en krabbfälla och skadat stjärtfenan så illa att de var tvugna att amp...

Av Madde - 12 november 2012 09:51

För ett tag sedan kom sambons son hem och frågade oss om vi kände till Lindsey Stirling. Nä, henne hade vi inte hört talas om. Han visade då klipp från Youtube med en söt tjej som är helt fenomenal på att spela violin/fiol. Tänkte dela med mig även t...

Av Madde - 27 augusti 2012 13:02

Det här klippet har jag lånat från Aftonbladet. Kolla gärna med fullskärm vilket ger ett pampigare intryck. ;-) Mareld är så otroligt vackert att titta på. Vi var ute vid Ramsvik i förra veckan och hade hoppats få se detta. Kastade i någ...

Av Madde - 24 augusti 2012 22:14

Två av de sju misstänkta ungdomarna som grovt misshandlade den 61-årige sjukpensionären Carl-Eric Cedvander på Kortedala torg den 18 mars hånar det svenska rättsystemet. En bild på dessa två killar finns nu att se lite överallt ute på nätet med respe...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kategorier

Omröstning

Är nyfiken på er som varit duktiga och slutat röka. Hur gick ni till väga?
 Lade av på en gång.
 Trappade ner successivt.
 Använde mig av rökavvänjningsläkemedel t ex, Champix.

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Och klockan är...

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

glitterhjärta


Ovido - Quiz & Flashcards