mads

Alla inlägg den 12 november 2009

Av Madde - 12 november 2009 23:21

good_night_teddy_bears.gif image by funkbutter

Ses i morgon! Kram! Skrattande

Av Madde - 12 november 2009 20:44

Såg detta klipp på en TV-guidesida. Ni måste bara kolla in detta, det är helt sjukt. Snacka om att han är i stort behov utav professionell hjälp! Spelavvänjning nästa och det snart! Hehe!


Av Madde - 12 november 2009 13:20

Jag hade ju några undringar i föregående inlägg här och fick ett tips av Yvonne att kolla upp orsaken om fredagen den trettonde via Wikipedia. Hade ju som vanligt inte haft en tanke på den sökmotorn. Så här stod det där i alla fall.


Fredagen den 13, som inträffar en till tre gånger varje år, är enligt skrock en otursdag. Det finns flera olika hypoteser varför fredagen den trettonde uppfattas så. En grundar sig på att Jesus hade 12 lärjungar, och när Jesus blev förrådd var Judas den trettonde vid bordet. Det kan även ha varit så att det baseras på att det fanns 13 personer totalt och att Jesus korsfästes på långfredagen. Det var även så att Jesus dog på en fredag.

En annan hypotes grundar sig på att ett betydande antal ordenmedlemmar från Tempelherreorden blev fängslade av Filip IV av Frankrike fredagen den 13 oktober 1307 på order av påven Clemens V. Många av dessa torterades och avrättades dessutom.

Vidare finns i den nordiska mytologin en berättelse om hur svekets och ondskans gud Loke kom som den trettonde gästen till ett gästabud i Valhall - och sedan lurade blinde Höder att skjuta sin egen bror Balder till döds med en mistelpil.

Fredagen betraktades i det gamla bondesamhället som ett slags helg- och vilodag, en dag som var olämplig att börja med ett arbete på och det man gjorde fick inte vara bullersamt. Talet 13 betraktas som ett magiskt tal inom folktro och magi. Rädslan för talet 13 går tillbaka till tiden före kristendomen; antika trolldomsböcker visar att talet användes i förbindelse med formler och förbannelser som riktade sig mot underjordiska makter.


Om det finns någon som vet någon annan orsak är ni välkomna att skriva det här. Bara kul med fler hypoteser.


Kram på er! Skrattande



I morgon är det!

Ooohh! Hehe!!





Av Madde - 12 november 2009 10:53

Jag har varit ritkigt djuptänkande nu på förmiddagen! Var tankarna kom ifrån vet jag inte, de bara ploppade upp sådär utan förvarning. ;-) Min första tanke var varför dammsugares yttre detaljer, alltså de som går mot golvlisterna är svarta? För oftast är ju faktiskt golvlisterna vita. Har man haft otur och dragit emot damsugaren så har den ju ibland lämnat vissa små svarta streck. Så varför är inte hjulen, ytterkanten och munstycket vita i stället? ;-) Den andra tanken som slog mig är: Varför finns det så få julbelysningar med vit sladd? Grönt är ju egentligen bara för gran och träd men numer så vill man ju oftast pynta på lite mer ställen. Runt fönster och dörrar, balkongräcken mm. Hade det då inte varit käckt även med lite andra färger där också? Vitt hade ju fungerat även här då många pelare och fönsterkarmar går i vitt. Själv brukar jag kamoflera den gröna sladden med en plastgirlang som ser lite barrig och grön ut. Det är ju inte snyggt med en grön sladd som går kors och tvärs över vitt. Min tredje tanke var: Alla dessa riktigt duktiga pyntare som pyntar hela huset från mark till tak. Hur sätter de fast all denna belysning? Häftklammer? Då måste det ju bli en himla massa hål i virket och speciellt om man tar ner det och sätter upp det år för år. Eller låter många det sitta kvar hela året och hur ser det då ut på nära håll? Nu tänker jag då igen på dess gröna sladdfärg. Den sista frågan är med tanke på att det är fredagen den trettonde i morgon. Varför är det just FREDAGAR den trettonde som anses som otursdagar och inte några andra veckodagar? Vad är det för något så hemskt som har hänt någon fredag den trettonde som gjort att det ska anses som en speciell otursdag? Ja, tänk vad hjärnan egentligen lever sitt eget liv ibland. Vilka tankar va? Hehe! Jag vet att jag är lite knäpp ibland men det är ju så himla tråkigt att vara helt "normal" alltid också. Hihi!! Nu däremot så ska jag börja tänka på vad jag ska göra idag i stället. Som vanligt önskar jag er en trevlig torsdag så länge! Hejhej!Skrattande

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kategorier

Omröstning

Är nyfiken på er som varit duktiga och slutat röka. Hur gick ni till väga?
 Lade av på en gång.
 Trappade ner successivt.
 Använde mig av rökavvänjningsläkemedel t ex, Champix.

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Och klockan är...

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

glitterhjärta


Ovido - Quiz & Flashcards