mads

Alla inlägg under december 2009

Av Madde - 7 december 2009 16:21

Då var kakorna klara också. De ser ju i alla fall bra ut. Kan ju inte provsmaka då det snart är dags för middag men jag hoppas på det bästa.   


  


Här kommer också receptet för de som vill ha.


Rågkakor med sirap

 

4 st

Ugnstemperatur 225º

 

Ingredienser

 50 g margarin, fast eller ½ dl flytande
 5 dl vatten
 50 g jäst
 1½ tsk salt
 2 msk sirap eller honung
finns som ekologisk vara5-6 dl vetemjöl eller vetemjöl special
finns som ekologisk vara7 dl grovt eller fint rågmjöl

= Denna symbol visar att ingrediensen finns som ekologiskt alternativ

    

Tillagning

Smält det fasta margarinet i en kastrull. Häll i vattnet och värm till 37°C (fingervarmt). Används flytande margarin, värm enbart vattnet. Smula sönder jästen i en bunke och rör ut den med lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, ev flytande margarin, salt, sirap eller honung, rågmjöl och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta kraftigt ihop till en deg. Jäs degen övertäckt ca 30 min.

Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Dela degen i 4 delar och forma dem till runda bullar. Platta eller kavla ut dem till runda kakor, ca 17 cm i diameter. Lägg dem på 2 plåtar, smorda eller med bakplåtspapper. Nagga kakorna med gaffel eller brödnagg. Tag ev ut ett ca 4 cm stort hål i mitten. "Hålet" kan gräddas som minibulle eller knådas in i nästa kaka. Jäs under bakduk ca 30 min. Värm ugnen till 225°C. Grädda i mitten av ugnen, minibullarna ca 5 min, kakorna ca 12 min. Låt brödet svalna på galler under bakduk.

Bitar: (20 stycken) Platta ut den jästa degen i en smord långpanna. Skär degen med mjölad kniv eller degskrapa i 20 bitar. Nagga. Jäs under bakduk ca 30 min. Grädda i mitten av ugnen, 225°C, 15-­20 min.

Låt brödet svalna på galler under bakduk. Bryt det sedan i bitar.


Lycka till!  


Potato Pancake


Av Madde - 7 december 2009 12:38

Då var Rosenbrödet färdigt. Gjorde hälften med vallmofrö och andra hälften med sesamfrö. Det var faktiskt första gången jag provade på att göra dessa och de smakar ljuvligt. Var ju tvungen att provsmaka en med marmelad och ost och det var riktigt mumsigt!

Perfecto


Så här blev resultatet.

  


Det blir nog lite till bakat idag tror jag medan jag ändå håller på. Ska kolla om det finns något recept på goda rågkakor eller liknande.  Men vi syns senare igen! Hejhej så länge!


Ah! Jag höll ju på att glömma lägga in receptet också. Det kan ju faktiskt vara så att någon mer vill baka dessa delikata små bröd.

Christmas Holly

Rosenbröd

 

30 st

Ugnstemperatur 225 - 250º

 

Ingredienser

 50 g margarin eller ½ dl flytande
finns som ekologisk vara5 dl mjölk
 50 g jäst
 1 tsk salt
finns som ekologisk vara1 msk socker
finns som ekologisk vara12-13 dl vetemjöl eller vetemjöl special

Pensling:

finns som ekologisk varaägg

Garnering:

 vallmofrö eller sesamfrö

= Denna symbol visar att ingrediensen finns som ekologiskt alternativ

    

Tillagning

Smält det fasta margarinet i en kastrull. Häll i mjölken och värm till 37°C (fingervarmt). Används flytande margarin, värm enbart mjölken.

Smula sönder jästen i en bunke. Rör ut den med lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, ev flytande margarin, salt, socker och det mesta av mjölet, spara lite till utbakningen. Arbeta kraftigt ihop till en smidig deg.

Jäs degen övertäckt ca 30 min.

Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Dela degen i 3 delar och forma dem till längder. Skär varje längd i 10 bitar och forma runda bullar. Lägg dem på plåtar, smorda eller med bakplåtspapper. Klipp eller skär ett kryss i toppen på varje bulle.

Jäs under bakduk ca 30 min. Värm ugnen till 225-250°C. Pensla med uppvispat ägg och strö ev på vallmo- eller sesamfrö. Grädda i mitten av ugnen 8-10 min.


För kan jag baka dem så kan ni! Hihi!

Av Madde - 7 december 2009 09:10

Jag tänkte faktiskt baka idag. Inte bullar då utan bröd. Vad det blir för bröd har jag inte bestämt än. Ska strax gå ut på nätet och se vad det finns där som lockar.

Har inte bakat bröd sådär jätteofta så vi får se hur det går men hur svårt kan det vara? Hehe! Det lär jag snart märka! Hihi! Försöker man inte så vet man inte. Vilket fall så ska jag börja med en härligt god stärkande frukost sedan är det bara att sätta i gång. Kommer givetvis berätta här senare hur det har gått men jag önskar er alla en riktigt härlig måndag så länge! Hejhej!    



Här ser ni ett exempel på hur man kan använda en brödkavel. Själv ska jag använda den till annat lite mindre våldsamt. Hihi!

Av Madde - 6 december 2009 23:56

Vi har precis sett filmen Bedtime Stories. En helt underbar film. Jag rekommenderar den till alla som inte redan sett den. Se den med hela familjen och upplev lite magi. Tänk ändå om våran värld kunde vara lite mer magisk. Fast det är klart. Man kan göra den mer magisk själv med just sagor, precis som i filmen.   Passar ju också utmärkt nu efter godnattsagorna från filmen att önska er alla en underbar natt med massor av magiska drömmar!   


  

Så syns vi i morgon igen!   

Av Madde - 6 december 2009 21:13

Har nyligen kollat på ett avsnitt av Bones. Alltid lika kul att se hur de lyckas väva ihop mord och humor på ett fantastiskt underhållande sätt. Nu däremot så är det inget direkt att se på TV så det får nog bli en film eller två. För övrigt så har den här dagen också varit en riktig latmaskdag. Har inte gjort något vettigt på hela dagen. Man får ju faktiskt lov att ta det lugnt på helgerna.   

Ingen julklappshandel blev det heller. Tur att det är ett tag kvar till julafton.   


Vilket ni har slitit eller som jag bara tagit det lugnt så önskar jag er en fortsatt trevlig söndagskväll. Kram på er!   


Latmasken Madde! Hehe!

Av Madde - 6 december 2009 09:19

God morgon på er! Nej, än så länge är det uppehåll här, vi får väl se hur länge det varar. Söndag ja... Vad ska man inte hitta på i dag tro? Som vanligt ska jag i alla fall börja med en riktigt god frukost. Risgrynsgröt och underbart juldoftande vörtbröd. Mmm...mumselimumsigt! Sedan borde jag ge mig ut på jakt efter lite julklappar, vilket inte alltid är det lättaste. Jaja, jag märker nog ganska snart vart den här dagen tar mig någonstans.   


Er andra önskar jag en riktigt härlig söndag så länge!  Kram på er 

Rosor

Av Madde - 5 december 2009 23:33

Har precis sett James Bond Quantum Of Solace. För att vara en James Bond film så tyckte jag den var ganska seg och tråkig. Alldeles för mycket katt och råtta scener. Ta bara det här i en enda film: Flygplansjakt, biljakt, jakt till fots och båtjakt. Långa var scenerna också.    Har man ett för litet och innehållsfattigt manus då kanske? Så nej, jag föredrar allt de gamla hederliga Bond filmerna jag! Nu däremot så är det snart läggdags igen så då passar jag på att önska er alla en riktigt God Natt också. Kram på er!  


  

Så syns vi i morgon igen!   

Av Madde - 5 december 2009 16:09

Det har varit riktigt lugnt och skönt här i dag. Har spelat lite Midas Mahjong på nätet. Vi har också precis fått en riktigt god middag av min farmor. I dag bjöds det på sjömansbiff och det var riktigt mummsigt, så nu är vi alla mätta och belåtna.   Resten av kvällen kommer att spenderas med några filmer och bara myspys.  Men jag önskar er alla en underbar lördagskväll så länge!  



  

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kategorier

Omröstning

Är nyfiken på er som varit duktiga och slutat röka. Hur gick ni till väga?
 Lade av på en gång.
 Trappade ner successivt.
 Använde mig av rökavvänjningsläkemedel t ex, Champix.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Och klockan är...

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

glitterhjärta


Ovido - Quiz & Flashcards