mads

Alla inlägg under december 2009

Av Madde - 26 december 2009 01:19

Sov gott allihop! Så synes vi i morgon igen. Kram på er!

goodnight.gif Good night image by mercy4me53

Av Madde - 25 december 2009 12:36

Det var en riktigt underbar och mysig julafton här hemma igår. Då det mesta var förberett sedan tidigare så var det så lugnt och skönt. Det enda jag behövde göra igår var att göra Janssonen och steka köttbullarna och prinskorvarna. Vi startade dagen med en senare sillfrukost. Vi har nämligen konstaterat att det inte är gott att vräka i sig all julmat på kort tid så vi har spritt ut den över hela dagen i stället. Sillfrukosten består av sill, kokt potatis, gräddfil med gräslök, ägghalvor med majonäs eller kaviar toppade med räkor, vörtbröd med vanligtvis ost på. Barnen äter vanlig frukost då de inte gillar det vi äter. Sedan så äter inte vi den lite tyngre julmaten förrän efter Kalle Anka. Då blir det Janssons, köttbullar, prinskorvar, skinka och rullsylta, rödbetssallad, vörtbröd har vi till även här.

Efterrätten har vi hoppat över då man äter så mycket annat gott efteråt som t ex choklad. ;-)


 När då julmiddagen var avklarad så var det då dags för julklapparna. Barnens favoriter bland böcker, armbandsur, DVD-filmer och annat, var varsin mobil. (Tror jag det Hihi!) Själv fick jag en matberedare,

  

två förvaringsskåp med lådor till min smyckeverkstad, en bärbar CD- spelare som jag ska ha i nattduksbordet bredvid sängen då vi alltid sover till musik här hos oss. Har haft en CD-spelare uppe på bordet tidigare men det blir så klumpigt så detta kommer bli mycket bättre. En tavla som man ska måla själv. Konturerna är klara men färgerna saknas och på den här fanns det inga siffror heller så här får jag försöka lista ut själv vad jag ska ha. Mycket intressant. En digital stektermometer och en ryggkillare blev det också.

  


Sambon fick bland annat en skrivare/scanner av mig

  


och ett par jättehäftiga mystofflor av barnen.

  


Han fick också en tjock stickad grå tröja och en hoodtröja av min farmor. En mobitelefonhållare till bilen och en mysig stor svart filt . Farmor fick tre proslinsfigurer och en presidentkalender. Så slutligen kan jag säga det att vi alla var nöjda och belåtna. Så det var helt enkelt en underbar julafton på alla sätt och vis.

Idag ska barnen fira jul igen med sin mamma och hennes släkt så då kommer vi bara ta det lugnt här. Någon film eller två kommer det nog att bli. Så jag önskar er alla andra också en riktigt härlig och underbar dag. Kram på er!


Av Madde - 23 december 2009 23:38

För att det ska fungera bäst att se detta klipp så rekommenderas att ha Windows Media Player 10 eller 11. Har nämligen förstått att alla inte ser bilderna utan bara hör musiken. Mvh Madde


Här nedan är länken till min julhälsning till er ALLA i alla fall!  Christmas Antlers


http://godjul.3w.se/


Så kanske vi syns i morgon igen om tiden räcker till. Hohoho! "Fniss"






Av Madde - 23 december 2009 11:55

Japp! Snö i mängder. Så jag och sambon har roat oss med att skotta snö här nu på förmiddagen. Två decimeter till har det ungefär kommit. Tänk! Nu kan de flesta barnen för en gångs skull få användning av sina pulkor mm. För annars så har nog pulkor mest sett vind eller källarförråden de senaste åren. En vit jul blir det här också. Minns inte riktigt när vi hade det sist här hemma. Faktiskt riktigt trevligt. I vanliga fall brukar jag inte tycka om snö men i år är det faktiskt riktigt mysigt. Hoppas att ni andra har det lika mysigt och så önskar jag er en underbar dag! Kram på er!


Och så bjuder jag på lite vintervita bilder.

            

Av Madde - 22 december 2009 22:54

  

Så syns vi i morgon igen! Kram på er!  

Av Madde - 22 december 2009 18:51

Kanel och vaniljbullar blev det gjort i dag. Har redan provsmakat också och de var jättegoda om jag får skryta lite. Hihi! Har också fått godkänt från sambons son A och min farmor (bara de två hemma just nu). Många bullar blev det men då räcker de ju över julen och kanske hela vägen fram till nyår. Tror jag...


  


Här följer receptet i fall någon annan vill ha bullar till jul. Då det är ett mindre recept så brukar jag gånga det med fyra men annars så passar det utmärkt för ett litet bullbak.


Kanelbullar ca 20 st

Gräddningstid 6-8 min i 250-275 grader.


50 g margarin

2 dl mjölk

25 g jäst

1/2 dl socker

1 kryddmått salt

5-6 dl vetemjöl

eventuellt 20 st pappersformar. Går lika bra att lägga bullarna direkt på plåten med bakplåtspapper under. 


Fyllning:

1 1/2 msk margarin (du märker själv hur mycket som behövs) ;-)

1 1/2 msk socker ( -II-)

1 tsk kanel (-II-)


Pensling:

1 ägg

eventuellt pärlsocker (efter tycke och smak)


Gör så här:


1. Smält margarinet i en kastrull.

2. Tillsätt mjölken och värm till 37 grader. (fingervarmt)

3. Smula ner jästen och rör ut den med trässked eller direkt i assistenten.

4. Tillsätt socker, salt och 4 1/2 dl vetemjöl.

5. Arbeta degen smidig och tillsätt mer mjöl om det behövs. Arbeta degen tills den släpper skålen.

6. Ställ degen att jäsa i ca 10 min (30 min om degen är större) under bakduk.

7. Sätt ugnen på 250-275 grader.

8. Placera ut pappersformarna eller bakplåtspapper på en plåt.

9. Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta den smidig och slät. Den ska släppa bakbordet utan mjöl när den är färdig.

10. Dela degen i 2 delar. Kavla ut varje del till en rektangel. Lägg hälften av fyllningen på varje del. (smöra på rumsvarmt margarin med en slickepott och strö ut kanel och socker) Rulla ihop degen till en avlång rulle. Skär varje rulle i 10 lika stor delar och ställ i pappersformarna eller lägg på bakplåtspappret direkt på plåten.

11. Låt jäsa ytterligare 10 min (20-30 vid större deg) med bakduk över.

12. Pensla med uppvispat ägg. Strö eventuellt pärlsocker över.

13. Grädda dem i mitten av ugnen i ca 6-8 min.

14. Lägg bullarna på galler att svalna med bakduk över.


15. Ät, njut och var glad! ;-)


Kanelen kan också bytas ut mot vaniljsocker men glöm inte det vanliga sockret bara. ;-) Det blir mummelimumma det.


Om ni tycker att receptet är "övertydligt" så beror det på att receptet är taget ur min gamla hemkunskapsbok. Meningen är att vem som helst ska klara av att baka dessa jättegoda bullar.

Kan jag så kan ni. Hehe!


Önskar er en fortsatt trevlig kväll så länge!

Av Madde - 22 december 2009 10:27

Jag önskar att jag kunde dela med mig av den glädje och lycka jag känner just nu till er alla. Kan ju alltid hoppas att det smittar av sig. Jag menar det är ju så lätt att bli smittad i dessa tider så då hade det väl varit trevligare att bli smittad av mig! Eller vad säger ni? Hihi!

 Too Happy 2 RollBounceSmile Way Too Happy 


Tror det beror på att gubben min är hemma och för en gångs skull ser det ju faktiskt ut som om vi får en vit jul här. Ja, det är nog första gången på länge som jag gläds åt snö. Annars så tycker jag mest den har en förmåga att ställa till problem men inte som det ser ut just nu. Allting känns så perfekt just nu. Bäst är väl att gardera sig med ett

peppar peppar ta i trä. Man vet aldrig. "Fniss"



Tänkte jag skulle baka kanelbullar och vaniljbullar idag. Jag har nämligen fått smaka på sambons barns mormors vaniljbullar och de är så ofantligt goda. Så i går när hon ringde passade jag på att fråga hur hon gör dem. Det var så enkelt som att byta ut kanelen mot vaniljsocker, ganska mycket vaniljsocker sa hon och sedan vanligt socker som man brukar ha på vanliga kanelbullar. Så detta ska jag syssla med idag. Vad gör ni andra en sådan här dag. Dan före dan före dopparedan!

Dopp i gryta ja... Själv gör jag det inte. Gör ni? Nyfiken i en strut tittar alltid ut! Hihi! Hoppas att jag smittat ner er nu! Riktigt ordentligt med glädje och lycka och så önskar jag er alla en superduper trevlig och underbar dag! Kram på er!


3D Santa





Av Madde - 21 december 2009 23:38

Vill jag önska er alla en riktigt God Natt!


Ingela! Jag håller    för dig att allt kommer går bra från början av din   resa och till hela vägen hem igen.  

Så här kommer troligen Ingela se ut i morgon Sweatydå hon landar i Thailand.


Hihi!  För nu har vi ju nästan hunnit vänja oss vid kylan!Shiver TongueEller? Hehe!


  

Så syns vi i morgon igen! Kram på er! Valentine present  



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kategorier

Omröstning

Är nyfiken på er som varit duktiga och slutat röka. Hur gick ni till väga?
 Lade av på en gång.
 Trappade ner successivt.
 Använde mig av rökavvänjningsläkemedel t ex, Champix.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Och klockan är...

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

glitterhjärta


Ovido - Quiz & Flashcards