mads

Alla inlägg den 6 januari 2010

Av Madde - 6 januari 2010 13:40

Den här filmen verkar ju vara helt underbar!

Enligt IMDb (The Internet Movie Database) så ska den tydligen släppas den 5 februari 2010 här i Sverige. Då måste jag bara se den. ;-)


Av Madde - 6 januari 2010 12:32

Jag hittade det här receptet på fisksoppa när jag var på jakt efter makoronilådarecept. ;-) Tyckte det här lät spännande och gott så det får jag nog ta och prova på någon dag. Fast vi får nog göra det när barnen är hos sin mamma då de inte är så förtjusta i varken soppor eller fisk. Tyvärr.

 

 

Saffranskryddad fisksoppa med lax och torsk.

ca  15  minuter

Saffranskryddad fisksoppa med lax och torsk

Ingredienser för    port.

400 gram sejfiléer
300 gram laxfilé
150 gram räkor, skalade
1 st purjolök(ar)
1 st vitlöksklyfta(or)
3 msk Touch of Taste Hummerfond
2 dl vatten
2,5 dl matlagningsvin, vitt
2,5 dl matlagningsgrädde
1 dl crème fraiche
1 paket saffran
1 tsk salt
0,5 krm svartpeppar
1 tsk timjan
1 tsk basilika
  olivolja



Tillagning

1. Skär fisken i 3 cm kuber.


2. Strimla purjolöken, finhacka vitlöken och fräs i olja.


3. Tillsätt salt, kryddor, vatten, fond, vin, grädde och crème fraiche och låt sjuda ca 10 minuter.


4. Lägg i fisken, koka upp och sjud tills fisken är klar. Tillsätt räkorna.


Servera soppan varm tillsamman med en bit gott bröd.

Av Madde - 6 januari 2010 10:54

Fy vad kallt det är idag. Så idag tror jag att jag kommer stanna inomhus hela dagen. Ska se om jag har några passande brädor nere i garaget som man kan göra bokhylla av. Eller rättare sagt vitrinskåp då jag kommer använda de gamla spröjsade fönstrena jag hittade på vinden här för ett tag sedan som dörrar. Tänk egentligen vad mycket kul man kan göra med gamla saker och mer personliga blir de ju också än om man skulle köpa nytt masstillverkat. Jaja, får se om jag hittar lämpliga brädor först för ut och köpa plank tänker jag inte göra idag. Annars så får jag väl baka eller något annat trevligt. Fördelen med att baka är att det blir varmt och skönt av ugnsvärmen plus att det är ju inte helt fel att äta nybakat sedan heller. Förutom för figuren då. Hihi! Skönt att ha sambon hemma idag också. Jag vande mig vid att ha han hemma under jul så... Vanans makt är stor! ;-) Vad ni än kommer att hitta på denna kalla dag så hoppas jag att den blir för er underbar! Kram på er!  

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kategorier

Omröstning

Är nyfiken på er som varit duktiga och slutat röka. Hur gick ni till väga?
 Lade av på en gång.
 Trappade ner successivt.
 Använde mig av rökavvänjningsläkemedel t ex, Champix.

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Och klockan är...

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

glitterhjärta


Ovido - Quiz & Flashcards