mads

Direktlänk till inlägg 22 december 2009

Då var bullarna klara. ;-)

Av Madde - 22 december 2009 18:51

Kanel och vaniljbullar blev det gjort i dag. Har redan provsmakat också och de var jättegoda om jag får skryta lite. Hihi! Har också fått godkänt från sambons son A och min farmor (bara de två hemma just nu). Många bullar blev det men då räcker de ju över julen och kanske hela vägen fram till nyår. Tror jag...


  


Här följer receptet i fall någon annan vill ha bullar till jul. Då det är ett mindre recept så brukar jag gånga det med fyra men annars så passar det utmärkt för ett litet bullbak.


Kanelbullar ca 20 st

Gräddningstid 6-8 min i 250-275 grader.


50 g margarin

2 dl mjölk

25 g jäst

1/2 dl socker

1 kryddmått salt

5-6 dl vetemjöl

eventuellt 20 st pappersformar. Går lika bra att lägga bullarna direkt på plåten med bakplåtspapper under. 


Fyllning:

1 1/2 msk margarin (du märker själv hur mycket som behövs) ;-)

1 1/2 msk socker ( -II-)

1 tsk kanel (-II-)


Pensling:

1 ägg

eventuellt pärlsocker (efter tycke och smak)


Gör så här:


1. Smält margarinet i en kastrull.

2. Tillsätt mjölken och värm till 37 grader. (fingervarmt)

3. Smula ner jästen och rör ut den med trässked eller direkt i assistenten.

4. Tillsätt socker, salt och 4 1/2 dl vetemjöl.

5. Arbeta degen smidig och tillsätt mer mjöl om det behövs. Arbeta degen tills den släpper skålen.

6. Ställ degen att jäsa i ca 10 min (30 min om degen är större) under bakduk.

7. Sätt ugnen på 250-275 grader.

8. Placera ut pappersformarna eller bakplåtspapper på en plåt.

9. Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta den smidig och slät. Den ska släppa bakbordet utan mjöl när den är färdig.

10. Dela degen i 2 delar. Kavla ut varje del till en rektangel. Lägg hälften av fyllningen på varje del. (smöra på rumsvarmt margarin med en slickepott och strö ut kanel och socker) Rulla ihop degen till en avlång rulle. Skär varje rulle i 10 lika stor delar och ställ i pappersformarna eller lägg på bakplåtspappret direkt på plåten.

11. Låt jäsa ytterligare 10 min (20-30 vid större deg) med bakduk över.

12. Pensla med uppvispat ägg. Strö eventuellt pärlsocker över.

13. Grädda dem i mitten av ugnen i ca 6-8 min.

14. Lägg bullarna på galler att svalna med bakduk över.


15. Ät, njut och var glad! ;-)


Kanelen kan också bytas ut mot vaniljsocker men glöm inte det vanliga sockret bara. ;-) Det blir mummelimumma det.


Om ni tycker att receptet är "övertydligt" så beror det på att receptet är taget ur min gamla hemkunskapsbok. Meningen är att vem som helst ska klara av att baka dessa jättegoda bullar.

Kan jag så kan ni. Hehe!


Önskar er en fortsatt trevlig kväll så länge!

 
 
Artemis

Artemis

24 december 2009 00:46

Vad gott med bullar! Jag älskar bullar :) Både vanilj och kanel bara de är hembakade för de färdigköpta är ofta torra och smakar konstigt... (är jag bortskämd eller finsmakare kan man diskutera... ;-)
Jag hoppas du har det bra :) Det blev vit jul i år så det är något att glädjas över!
kram :)

http://artemisliv.wordpress.com

 
Ingen bild

Madde

24 december 2009 09:23

Håller med dig! Det är mycket godare med hembakat vad det än gäller. Ja, för en gångs skull så gläds även jag åt snön och det är inte vanligt kan jag villigt erkänna. Hihi!

Hoppas att även du har det bra och att julen din blir lyckad.

Många kramar! ;-)

 
kanelbullar recept

kanelbullar recept

11 juni 2010 18:11

Kanelbullar är klassiskt och gott. ;-)
Förresten, du har en intressant blog, så fortsätt skriv!

http://bakrecepten.se/recept-kanelbullar

 
Ingen bild

Madde

11 juni 2010 19:46

Tack för din fina kommentar det värmde! :D

Nu ska jag gå och kolla in din blogg och se vad du har för smarriga recept där.

Önskar dig en underbar och trevlig fortsatt kväll!

Kramiz! ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Madde - 6 december 2012 11:50

Videoklippet får tala för sig självt. ;-)  

Av Madde - 14 november 2012 17:46

Har precis sett filmen Dolphin Tale. En helt underbar film som handlar om en pojke som hittar en skadad delfinunge på stranden i Florida. Den stackars delfinen hade fastnat i en krabbfälla och skadat stjärtfenan så illa att de var tvugna att amp...

Av Madde - 12 november 2012 09:51

För ett tag sedan kom sambons son hem och frågade oss om vi kände till Lindsey Stirling. Nä, henne hade vi inte hört talas om. Han visade då klipp från Youtube med en söt tjej som är helt fenomenal på att spela violin/fiol. Tänkte dela med mig även t...

Av Madde - 27 augusti 2012 13:02

Det här klippet har jag lånat från Aftonbladet. Kolla gärna med fullskärm vilket ger ett pampigare intryck. ;-) Mareld är så otroligt vackert att titta på. Vi var ute vid Ramsvik i förra veckan och hade hoppats få se detta. Kastade i någ...

Av Madde - 24 augusti 2012 22:14

Två av de sju misstänkta ungdomarna som grovt misshandlade den 61-årige sjukpensionären Carl-Eric Cedvander på Kortedala torg den 18 mars hånar det svenska rättsystemet. En bild på dessa två killar finns nu att se lite överallt ute på nätet med respe...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kategorier

Omröstning

Är nyfiken på er som varit duktiga och slutat röka. Hur gick ni till väga?
 Lade av på en gång.
 Trappade ner successivt.
 Använde mig av rökavvänjningsläkemedel t ex, Champix.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Och klockan är...

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

glitterhjärta


Ovido - Quiz & Flashcards