mads

Direktlänk till inlägg 23 januari 2010

Broms, Blinning eller klägg? Vidriga flygfän!

Av Madde - 23 januari 2010 13:32

Man brukar ju säga kärt barn har många namn som jag skrev till Yvonne! ;-) Men hur sjutton har dessa hemska odjur lyckats få så många? Själv har jag alltid kallat dem för klägg!

Jag har aldrig riktigt vetat vad de odjuren egentligen heter så jag blev faktiskt lite nyfiken och tog mig en tur ut på nätet. Där hittade jag bland annat det här så jag hoppas att uppgifterna stämmer annars så får ni gärna säga till. Kan väl säga också att en och annan rysning gick det genom kroppen på mig och det var inte av välbehag när jag såg bilderna på dem men vad gör man inte för att stilla sin nyfikenhet. Hehe! Brrrr....


Det här ska alltså vara en Blindbroms (blinning);, Chrysops relictus. Någon sådan har jag själv aldrig råkat ut för men däremot så minns jag från när jag var liten att min farmor blev biten av en sådan, när vi var nere i småland vid en insjö.


Den här bilden tillhör Amaira på odla.nu. Hittade ingen mail så jag hoppas att det inte gjorde något att jag ”lånade hennes fina bild.

  


Däremot de här har jag råkat ut för. Regnbroms Haematopota pluvialis. Bilden är lånad

från nätet vet ej vem den tillhör.


När de har lyckats att bita så får jag alltid en jättesvullnad som gör fruktansvärt ont i flera dagar efteråt och svullnaden lägger sig efter några veckor. Jag har aldrig sett så stora här förut som de vi hade här i somras. Jag slogs mot dem med en elektrisk liten tennisracket för att skydda mig själv. Fördelen med att de var så stora var att man hörde när de kom och då visste jag att det var fara och färde i luften. De lät som en helikopter på avstånd.


Så nu då när jag varit ute på nätet så kanske jag har fått förklaring även till sommarens giganter. Ska stolt tillägga också att jag klarade mig från bett i somras men jag sprang och hoppade och viftade så de övriga här hemma hade skoj för resten av året! Kul att man kan roa andra emellanåt! Hihi! Jaja, tillbaka de riktigt stora.

Fäbroms (boskapsbroms) Tabanus bovinus ska tydligen kunna bli 2,5 cm långa men de som var här var längre ändå.

Riktiga monster var det!


Bilden tillhör Joakim Johansson men jag har "lånat" den.

Fäbroms (Tabanus bovinus )



Jag hittade också häftiga bilder på deras ögon. Men jag kan ju inte direkt påstå att jag har kollat dem kärleksfullt djupt in i ögonen när de har kommit i min närhet. Å andra sidan så fläktar jag med armarna och springer runt som en galning...så jag har inte haft en tanke på deras ögon över huvud taget. 

Det enda som jag tänkt på är att de inte ska få

en smakbit från mig med sina skalpell liknande huggverktyg de är utrustade med. 

Hihi! Då är det ju en himla tur att det finns andra som gör det. Tydligen så är det bara honorna liksom myggorna som suger blod. Hanarna livnär sig på nektar.


Dessa två vackra närbilder tillhör Ragnar Andrén(www.pbase.com ).

Jag har mailat honom men inte fått något svar än men jag lägger in

dem så länge och hoppas att det inte gjorde något.

Annars så får jag ta bort dem och leta efter andra.


Öga på blindbroms ="Fläckfluga"

Öga på blindbroms =Fläckfluga


Regnbroms="Blinning"

Regnbromsens ögon


Den här bilden tillhör också Amaira på odla.nu. Hittade ingen mail så jag hoppas att det inte gjorde något att jag ”lånade ytterligare en av hennes fina bilder. Om jag förstått allt rätt så är det här ögonen på en fäbroms (boskapsbroms) Fast jag är väldigt osäker då det även står hos andra att fäbromsen har mer kopparskimmrande ögon. Jaja, vackra färger är det i alla fall.

  


Även fast ögonen är vackra så kan jag inte påstå att jag ser fram emot att träffa dem till sommaren igen.     Thumbs Down   


Ja just det! Kanske ska förklara inlägget också så ni inte tror jag gått och blivit skogstokig så här mitt i vintern.  Crazy 1 Hehe! Anledningen var att Yvonne frågade vilket som var bäst i sin blogg, sommar eller vinter och jag tyckte det fanns för och nackdelar med båda. Klägg är just en väldigt stor nackdel sommartid. Så... Nu vet ni! Hihi!











 
 
Yvonne

Yvonne

23 januari 2010 22:23

Hihi! Ja, kärt barn har många namn. Liksom hatade bromsar! =D

Kramis!

http://yvonnes-blogg.bloggagratis.se

 
Lena

Lena

23 januari 2010 23:22

Vilka läskiga bilder du lagt upp! :S
Ha en bra helg du med!=)

http://lenaskrypin.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Madde - 6 december 2012 11:50

Videoklippet får tala för sig självt. ;-)  

Av Madde - 14 november 2012 17:46

Har precis sett filmen Dolphin Tale. En helt underbar film som handlar om en pojke som hittar en skadad delfinunge på stranden i Florida. Den stackars delfinen hade fastnat i en krabbfälla och skadat stjärtfenan så illa att de var tvugna att amp...

Av Madde - 12 november 2012 09:51

För ett tag sedan kom sambons son hem och frågade oss om vi kände till Lindsey Stirling. Nä, henne hade vi inte hört talas om. Han visade då klipp från Youtube med en söt tjej som är helt fenomenal på att spela violin/fiol. Tänkte dela med mig även t...

Av Madde - 27 augusti 2012 13:02

Det här klippet har jag lånat från Aftonbladet. Kolla gärna med fullskärm vilket ger ett pampigare intryck. ;-) Mareld är så otroligt vackert att titta på. Vi var ute vid Ramsvik i förra veckan och hade hoppats få se detta. Kastade i någ...

Av Madde - 24 augusti 2012 22:14

Två av de sju misstänkta ungdomarna som grovt misshandlade den 61-årige sjukpensionären Carl-Eric Cedvander på Kortedala torg den 18 mars hånar det svenska rättsystemet. En bild på dessa två killar finns nu att se lite överallt ute på nätet med respe...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kategorier

Omröstning

Är nyfiken på er som varit duktiga och slutat röka. Hur gick ni till väga?
 Lade av på en gång.
 Trappade ner successivt.
 Använde mig av rökavvänjningsläkemedel t ex, Champix.

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Och klockan är...

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

glitterhjärta


Ovido - Quiz & Flashcards