mads

Direktlänk till inlägg 17 oktober 2009

Vad gör man när barnen inte vill städa sina rum?

Av Madde - 17 oktober 2009 12:40

Har bett båda barnen nu under veckan att städa sina rum. Plocka undan grejer som ligger där de inte ska ligga. Frågade F vid frukosten om hon hade städat sitt rum då hon ska åka till sin mormor i dag och sova över där. Fick givetvis svaret: Nej. Jag undrade: Varför inte det då? Fick favoritsvaret tillbaka: Vet inte! Det får jag höra ganska ofta när jag frågar henne om saker som hon speciellt tycker är tråkigt eller när hon gjort något som hon vet att hon egentligen inte får. Gav henne då ett ultimatum att det blir ingen mormor förrän det är städat. Sagt och gjort så gick hon ner och "städade". Kom upp efter en liten stund och sa att det var färdigt. Jag gick då ner för att kolla. Hmm?! Det låg fortfarande grejare på golvet som papper, spel, kläder i fotöljerna och sängen var obäddad. Sa detta och fick till svar: Måste du vara så petig? Ja, sa jag då och talade om att hon hade haft hela veckan på sig varpå hon svarade: Men jag har ju inte hunnit! Hur kan det komma sig om man är på sitt rum i en hel vecka och inte hinner att städa en enda gång under tiden? Detta frågade jag också. Svaret blev nu en axelryckning i stället. Sambon som nu började känna pressen på sig att åka i väg med henne kom ner och sa att hon kunde ju fortsätta i morgon. Han är också en sådan person som vill att det helst inte ska vara några konflikter över huvud taget och det är ju inte det lättaste precis. Mmmm...Vi får väl se hur det blir med det. Hon får väl helt enkelt inte gå och lägga sig förrän det är färdigstädat och detsamma kommer gälla för A också som stod i dörren och småflinade. Så han kommer inte undan han heller om han nu trodde det. För i dag hade han i alla fall ingen lust. Nänä.. Jag tror att jag kommer göra så i fortsättningen att det som inte ligger där det ska ligga kommer jag lägga i sopsäckar och ställa undan med kommentaren: Att tydligen så har ni för mycket grejer då de inte verkar få plats i varken garderober, hyllor eller lådor så jag har slängt dem. Vad tror ni om det? Kan det hjälpa tro? Obestämd Då blir jag väl den där stygga styvmodern som A brukar säga skämtsamt när han blir tillsagd att gör något han inte har lust med fast han vet att jag föredrar rätt och slätt mitt namn.Skrattande För blir det inte gjort nu så står det ju still i rummen under veckan som kommer då de är hos sin mamma som vanligt. Och det är jag inte speciellt pigg på! Så då får jag väl bli den där dumma då!Flört

 
 
Yvonne

Yvonne

17 oktober 2009 13:08

Halkade in här av en slump, och blev kvar! =)
Trevlig sida du har!

Hihi! Nu vet jag inte riktigt hur gamla dina barn är, men jag känner så väl igen det!
Jag kan villigt erkänna att jag gav upp! Jag städade själv. Jag tyckte bara det blev tråkig stämmning när man tjatade och tjatade jämt. Vill dom ha det rörigt, så var så god. Stäng dörren dit in bara, så slipper du se eländet!
Så småningom flyttar dom hemifrån, får familj och egna ungar som inte städar! =)

Ha en fin dag! // Yvonne.

http://yvonnes-blogg.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Madde

17 oktober 2009 13:30

Hej Yvonne!
Och tack för att du tyckte om min blogg! Alltid lika kul att få höra vad andra tycker.

F blir snart 12 och A är 14 år så jag tycker allt att de skulle klara av att i alla fall lägga sina saker där de ska vara. Jag har allt försökt att strunta i det men det ser ju inte trevligt ut. Vilka kläder är rena och vilka är det inte? :-) Vad är skräp och vad vill de ha kvar? I dag är det ju så också att det t ex, kan ligga DVD-er utan fodral på golven, både filmer och spel och det är ju inga billiga grejer direkt. Det hade väl varit en sak om de hade betalat för dessa själva för då hade de ju fått skylla sig själva om de går sönder eller blir obrukbara men det är ju inte så. Eller mobiler som någon kan trampa på. Så nej, jag har nog lite svårt för att inte tjata men jag förstår precis hur du tänker och önskade väl att jag kunde tänka likadant ibland. Menmen...Som du sa, de kommer ju flytta hemifrån så småningom och då får de städa vilket de vill eller inte själva. :-) Tack också för att du lämnade ditt avtryck så jag kan kolla in din blogg med. Önskar dig också en trevlig dag! :-)

 
Yvonne

Yvonne

17 oktober 2009 14:24

Haha! Jaha, då förstår jag! =)
Jag står heller inte ut med att det är stökigt och kan bli rasande på all röra! Men jag har snällt fått anpassa mig!
Hoppas att dom snart lär sig då! Fast ha inte allt för goda förhoppningar om det. Fniss.
Jo, att slänga allt i säck eller låda brukar vara effektivt ibland. När dom måste LETA efter saker.
För konstigt nog så hittar dom oftast allt själva i röran.

Min pappa sa alltid till mig: - Vänta du tills du får egna barn, då får du igen! Och så log han rart. =) Va rätt han hade! Hihi!

Kul att du tittade in och jätte-välkommen åter!

http://yvonnes-blogg.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Madde - 6 december 2012 11:50

Videoklippet får tala för sig självt. ;-)  

Av Madde - 14 november 2012 17:46

Har precis sett filmen Dolphin Tale. En helt underbar film som handlar om en pojke som hittar en skadad delfinunge på stranden i Florida. Den stackars delfinen hade fastnat i en krabbfälla och skadat stjärtfenan så illa att de var tvugna att amp...

Av Madde - 12 november 2012 09:51

För ett tag sedan kom sambons son hem och frågade oss om vi kände till Lindsey Stirling. Nä, henne hade vi inte hört talas om. Han visade då klipp från Youtube med en söt tjej som är helt fenomenal på att spela violin/fiol. Tänkte dela med mig även t...

Av Madde - 27 augusti 2012 13:02

Det här klippet har jag lånat från Aftonbladet. Kolla gärna med fullskärm vilket ger ett pampigare intryck. ;-) Mareld är så otroligt vackert att titta på. Vi var ute vid Ramsvik i förra veckan och hade hoppats få se detta. Kastade i någ...

Av Madde - 24 augusti 2012 22:14

Två av de sju misstänkta ungdomarna som grovt misshandlade den 61-årige sjukpensionären Carl-Eric Cedvander på Kortedala torg den 18 mars hånar det svenska rättsystemet. En bild på dessa två killar finns nu att se lite överallt ute på nätet med respe...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kategorier

Omröstning

Är nyfiken på er som varit duktiga och slutat röka. Hur gick ni till väga?
 Lade av på en gång.
 Trappade ner successivt.
 Använde mig av rökavvänjningsläkemedel t ex, Champix.

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Och klockan är...

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

glitterhjärta


Ovido - Quiz & Flashcards