mads

Alla inlägg under augusti 2009

Av Madde - 10 augusti 2009 22:52

Dessa bilder är menade för Egon då han inte trodde att det fanns naket i bibeln. Så jag var tvungen att ta bilder från den jag hade hemma för att visa att det fanns. I alla fall i min. Det är en gammal illustrerad handbibel från 1897. Om jag däremot vill kalla det för en handbibel vete sjutton då den är stor och tjock och väger en del. Menmen....:-) Här kommer bilderna i alla fall. Jag tog de två första jag hittade. Det ska föreställa syndafloden på båda två. Den ena heter visst Vattnets stigande och den andra Allt lefvande förgås enligt gammal svenska. Moses första bok.

Av Madde - 10 augusti 2009 20:05

Ett underbart sött grodpar som vi har fått av min farmor. Ser det inte härligt och mysigt ut?

Av Madde - 10 augusti 2009 20:01

Av Madde - 10 augusti 2009 19:56

Passade på att ta några bilder ute i trädgården medan det fortfarande finns några blommor kvar och då blev det plötsligt några till. Så jag tänkte dela med mig av dessa här och nu. Mycket nöje! Hoppas jag i alla fall! :-)


Av Madde - 10 augusti 2009 16:57

Jag var nyss inne på Egons blogg där han hade skrivit ett jättebra inlägg angående att skönheten sitter i betraktarens ögon. Där håller jag med honom fullt ut! Jag tänkte spinna vidare på det med att ställa frågan:Varför, varför, varför?????...... Är det så svårt för vissa människor att acceptera sig själva? Jag själv har så att säga för mycket av det goda så om jag går ner i vikt gör det liksom inget. Först och främst tänker jag på många yngre tjejer och killar som strävar efter att knappt bli synliga över huvud taget. De strävar efter ett "ideal" som några andra har skapat. Mår de verkligen bättre? Blir de lyckligare? Ja, det är bara de själva som vet. Detsamma gäller ju överviktiga personer. Däremot så tror jag inte att varken en extremt smal eller tjock person vill höra gliringar om det. Garanterat så vet personen redan om detta utan diverse påhopp! Jag blir så trött på alla bortförklaringar som vissa känner sig manade att säga. "Jag äter inte så mycket men går inte ner för det" eller "Jag äter massor men går inte upp". Vem har med det att göra förutom just personen ifråga? INGEN! Låt ALLA vara som de är, tjocka, smala, långa, korta mm. Vill du träna så gör det! Vill du äta så gör det! Bara du gör det för din skull och ingen annans! Det är ju faktiskt DU som bestämmer över din kropp och ingen annan. Den enda som vet om DU mår bra eller inte är ju faktiskt bara DU!!!!! (och ingen annan). :-) Eller?

Av Madde - 9 augusti 2009 18:12

Trött och slö har jag varit hela dagen idag. Har inte haft lust att göra någonting alls. Sambon däremot har varit ute och klippt gräset och handlat så jag har känt mig väldigt onyttig idag. Får väl ta igen det i veckan som kommer. Fast å andra sidan behöver man ju faktiskt inte göra något precis varje dag man måste få lata sig också. Ta igen sig och bara njuta. Jag är garanterat inte ensam om att ta latmaskdagar lite då och då. Livet är ju också så mycket mer än bara arbete. Kvällen kommer att fortsätta på precis samma sätt förutom att jag måste ut och vattna vår nysådda gräsmatta men det är allt jag kommer att åstadkomma av denna dag. Filmen ja. Den vi såg igår. Resan till jordens mittpunkt var sådär. Jag hade som vanligt förväntat mig så mycket mer. Tyvärr är det så vanligt idag med dataanimeringar så filmerna blir bara sämre och sämre. Vissa animeringar borde förbjudas inom filmens värld. I den här var det vissa animeringar som var riktigt, riktigt dåliga vilket sänkte betyget på filmen från min sida rejält. De spännande bitarna gick alldeles för fort förbi så det blev inget nagelbitande heller. Rekommenderar jag då den här? Kanske? Vet inte riktigt? Tror det. Det är ju i alla fall en film i fantasyns anda, så de som gillar fantasy ska absolut se den om inte annat för att fördriva tiden i en annan tid en stund.

Vi orkade inte kolla Watchmen igår så det kommer vi göra här om en liten stund så får vi se vad jag tycker om den. Sambon har spenderat ett antal timmar vid datorn idag också för att leta efter gamla serier. Han har allt hittat en hel del som t ex Twilight Zone, Tales from the crypt, Automan, Airwolf, A-team, Alien nation och riktigt riktigt gamla Proffesor Drövels hemlighet och Dr Krall mm. mm...... Listan kan göras hur lång som helst. Vissa han kollat efter är jag väldigt sugen att kolla på igen efter så här lång tid. Minnas den gamla goda tiden. Jag är ju så gammal menar jag. :-) Jaja, nu är det dags för filmtime men ha nu en riktigt trevlig söndagskväll!

Av Madde - 8 augusti 2009 20:20

Här kommer mitt recept på en underbart god Köttfärssoppa som jag lovade min farfars syster. Kanske inte så lockande i den här sommarvärmen men en lite småkylig dag till hösten är den perfekt som en liten magvärmare. :-)


1 paket köttfärs ca 600-700g

4 stora potatisar eller några till. Beror lite på en själv.

2 stora gula lökar

1 liter vatten+1 buljongtärning (kött)

2 msk chilisås eller 2 msk tomatpuré om man vill ha den lite svagare.

2 tsk paprikapulver


Skala och skär potatisen i lagom stora tärningar och skala och hacka löken. Lägg alla ingridienser förutom köttfärsen i en kastrull och koka i 15 minuter. Medan det kokar så steker man köttfärsen med salt, peppar, kött och grillkrydda och paprikapulver. När köttfärsen är klar tar man av den från plattan och lägger i pressad vitlök efter tycke och smak. Jag brukar ha 2-4 klyftor. Häll sedan i köttfärsen i kastrullen som du har det andra i och låt det koka i ytterligare 5-10 min.


Smaklig måltid! :-)


Vi började dagen med ett besök på en seconhand affär i Stenungsund. Var mest ute efter en byrå men vi hittade ingen som passade vår smak. Däremot så hittade jag en vit lite större porslinssvan och en minikorgstol som ska få pryda trädgården med blommor i så småningom.

Sedan bar det av till min farfars syster och hennes man som bara bor ett stenkast därifrån. Vi fick som vanligt underbart god mat och underbart goda hembakta muffins med äpple och kanel. Hon hade också köpt en god och smarrig chokladtårta med nötter och kolakräm och någon slags smörkräm i mellan. Det var mums! Som alltid hade vi trevligt och många goa skratt. Så den här dagen har varit helt underbar. Mätta och belåtna kommer vi nu spendera resten av kvällen framför några filmer. Resan till jordens medelpunkt och Watchmen blir det idag så får vi se vad vi tycker om dem. Resan..... är till och med i 3D så vi fick sådana där snygga glasögon med men man kan se den även på vanligt sätt. Vet inte än vad vi kommer att välja, jag hoppas bara att filmen är så bra som det ser ut på trailern men vi vet ju alla att det kan vara fruktansvärt missvisande ibland. Sist men inte minst så önskar jag er en riktigt trevlig lördagskväll! :-)

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kategorier

Omröstning

Är nyfiken på er som varit duktiga och slutat röka. Hur gick ni till väga?
 Lade av på en gång.
 Trappade ner successivt.
 Använde mig av rökavvänjningsläkemedel t ex, Champix.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Och klockan är...

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

glitterhjärta


Ovido - Quiz & Flashcards