mads

Direktlänk till inlägg 26 september 2009

En rolig historia till frukostkaffet kanske passar?:-)

Av Madde - 26 september 2009 08:12

Vaknade väl i tidigaste laget idag men är man pigg så kan man ju inte ligga kvar bara för att det är lördag. Så jag skrev ner en rolig och lite tänkvärd historia till er alla som också är uppe i ottan.


Konsulten! (Ber om ursäkt också för alla datakunniga därute om det är något som inte stämmer eller inte har uppdaterats) Historien är ju inte direkt färsk men själva grundtanken med den är det! Flört

 

En bonde står och vaktar en stor flock med får som betar på kullarna. Då kommer det plötsligt en splitter ny BMW på vägen nedanför. En kille i Broni-kostym, Gucci-skor, med Ray Ban-solglasögon och en YSL-slips sticker ut huvudet ur bilen och ropar till bonden:

-Om jag kan räkna ut hur många får du har på betet, kan jag ta med mig ett av fåren då?

Bonden tittar på killen och på den spridda flocken med får och svarar:

-Det är okej för mig!

Killen kör fram sin BMW till bonden, tar fram en Dell Notebook som han öppnar på motorhuven. Med hjälp av Nokias senaste 3G-telefon kopplar han upp sig mot en NASA-sida på Internet. Med GPS hämtar han den exakta positionen och matar in den i en satellit som skannar betesområdet med högupplösta bilder. Efter en stund öppnar killen den digitala bild han fått mailad till sig, importerar bilden till Adobe Photoshop, fixar till den lite och skickar den till Image Processing Facility i Hamburg. Inom några sekunder får han ett nytt svar via mail där det står: Picture processed and data stored. Så loggar han in på en MS-SQL-databas via ODBC och laddar ner ett exceldokument med flera hundra avancerade formler. När detta är gjort mailar han all data till en Xircom och på ett ögonblick får han svar. Avslutningsvis gör han en 150 sidors fyrfärgsutskrift på sin minimala HP Colour LaserJet och kastar ett öga på den sista sidan:

-Du har exakt 1586 djur säger han.

-Det stämmer, säger bonden, så du kan ta med ett av fåren.

Bonden tittar på när killen går runt för att välja ut ett av fåren som han sedan jobbar hårt med för att få ner i bagageutrymmet på BMW:n. Bonden frågar:

-Du, om jag kan säga exakt vad du arbetar med, får jag tillbaka fåret då?

Killen tänker en stund på detta och säger att det är OK.

-Du är konsult, säger bonden.

-Det stämmer! svarar killen. Hur kunde du veta det?

-Det var lätt, säger bonden. Du kom hit utan att någon bett dig. Du tar betalt för ett svar som jag redan visste, på en fråga jag inte ställt. Dessutom har du ingen aning om hur den branschen fungerar! Så var nu snäll och öppna bagageluckan och ge mig tillbaka min Bordercollie...  Skrattande


Det var det! Nu är det snart dags för frukost och sedan bär det av på loppis. Ja.....igen......"fniss" men jag önskar er alla en riktigt skön lördag så länge!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Madde - 6 december 2012 11:50

Videoklippet får tala för sig självt. ;-)  

Av Madde - 14 november 2012 17:46

Har precis sett filmen Dolphin Tale. En helt underbar film som handlar om en pojke som hittar en skadad delfinunge på stranden i Florida. Den stackars delfinen hade fastnat i en krabbfälla och skadat stjärtfenan så illa att de var tvugna att amp...

Av Madde - 12 november 2012 09:51

För ett tag sedan kom sambons son hem och frågade oss om vi kände till Lindsey Stirling. Nä, henne hade vi inte hört talas om. Han visade då klipp från Youtube med en söt tjej som är helt fenomenal på att spela violin/fiol. Tänkte dela med mig även t...

Av Madde - 27 augusti 2012 13:02

Det här klippet har jag lånat från Aftonbladet. Kolla gärna med fullskärm vilket ger ett pampigare intryck. ;-) Mareld är så otroligt vackert att titta på. Vi var ute vid Ramsvik i förra veckan och hade hoppats få se detta. Kastade i någ...

Av Madde - 24 augusti 2012 22:14

Två av de sju misstänkta ungdomarna som grovt misshandlade den 61-årige sjukpensionären Carl-Eric Cedvander på Kortedala torg den 18 mars hånar det svenska rättsystemet. En bild på dessa två killar finns nu att se lite överallt ute på nätet med respe...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kategorier

Omröstning

Är nyfiken på er som varit duktiga och slutat röka. Hur gick ni till väga?
 Lade av på en gång.
 Trappade ner successivt.
 Använde mig av rökavvänjningsläkemedel t ex, Champix.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Och klockan är...

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

glitterhjärta


Ovido - Quiz & Flashcards