mads

Alla inlägg den 10 september 2009

Av Madde - 10 september 2009 08:35

Det här med "nya" ord kan jag ibland inte bli riktigt klok på. Sambons barn har ibland frågat mig vad de ska kalla mig och kommit med förslag som plastmamma, styvmor och extramamma. Då barnen redan har en mamma så duger mitt namn alldeles utmärkt. Däremot så brukar sambons son A använda styvmor ibland mest på skoj då han tycker att jag är för sträng emellanåt. Sträng är jag när jag tycker att han ska städa sitt rum eller läsa läxor eller något så enkelt som att jag ber honom ta en dusch. Då brukar han svara, "Ja, jag ska styvmor" men oftast med ett leende. Nu undrar ju jag då lite smått. Behövs det verkligen ett namn på en pappas eller mammas nya respektive? Räcker det inte bara med namnet? Jag vet av egen erfarenhet att det finns de som tvingar sina barn att använda orden mamma och pappa fast de inte är deras riktiga föräldrar. Ska inte barnen få bestämma det själva och bestämmer de verkligen detta själva idag? Det är så många som strävar efter "hela familjer" och att det "ska låta bra" men idag är det ju tyvär så vanligt med  föräldrar som gått åt olika håll. Så finns det verkligen folk som bryr sig? Jag menar lyssna på det här bara och välj själva: Det här är min pappas flickvän Madde eller det här är min plastmamma. Vad jag vet så är jag varken gjord i plast eller någon mamma. Däremot så fungerar jag som en mamma med allt vad det innebär men jag är inte deras mamma. Jag har varit i barnens liv sedan de var fyra och sex år gamla, idag är de snart tolv och fjorton. Vi har haft roliga stunder, tråkiga stunder, mysiga stunder och bråkiga stunder. Skulle det ha blivit annorlunda av att de kallade mig något annat än Madde? Nej, skulle inte tro det. Så länge barnen har valt själva vad de vill kalla förälderns respektive så säger jag inget, för jag vet också att det finns barn som blivit av med en eller båda föräldrarna som gladeligen kallar sin/sina nya för mamma och pappa. Men då har de valt det själva utan tvång. Det kanske bara är jag som tycker det är konstigt med alla dessa extraord? Eller? Kom att tänka på detta bara så då var jag ju tvungen att skriva det här för mina tankar lär ju knappast någon höra eller kunna svara på. :-) Eftersom det också handlat om barn här idag till viss del så tar jag några väl valda ord från just barn:


Kvinnodjur är duktigare än männen. De gör mjölk och ungar och så kan de både värpa och ryta. Katja 6 år


Mamman heter höna, pappan hane, ungarna killingar och barnbarnen heter ägg. Stefan 6 år


Och nu önskar jag er alla en trevlig torsdag. :-)

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kategorier

Omröstning

Är nyfiken på er som varit duktiga och slutat röka. Hur gick ni till väga?
 Lade av på en gång.
 Trappade ner successivt.
 Använde mig av rökavvänjningsläkemedel t ex, Champix.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Och klockan är...

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

glitterhjärta


Ovido - Quiz & Flashcards