mads

Direktlänk till inlägg 8 december 2009

Amerikansk Citronmarängpaj.

Av Madde - 8 december 2009 15:13

Jag hittade ett recept på en Amerikansk Citronmarängpaj som jag tyckte lät fasligt god. Så i dag har jag roat mig med att göra en sådan. Det tog lite längre tid än vad jag trodde, så det är ingen paj man slänger ihop sådär bara i en hast.

Men nu är den äntligen klar. Givetvis så får ni receptet också. Tänk bara på att när den ska in allra sista gången för marängens skull kolla då varje minut. Jag lät den stå i 4 minuter som det stod och då blev marängen alldeles bränd. Då tog jag en sked bara och skrapade av det brända och satte in den i ca 2 min till och då blev det betydligt mycket bättre. En får vara ful men inte dum! Hehe!


Här har ni underverket i alla fall.   

  

Ska bli gott det här! Tror och hoppas jag i alla fall. Hihi!


Amerikansk Citronmarängpaj
 
Pajbotten:
 
3 dl vetemjöl
150 g smör
2 msk kallt vatten
 
Fyllning:
 
2 ägg
2 dl florsocker
1 stor, mogen citron
75 g smör
 
Maräng:
 
4 äggvitor
1 1/4 dl strösocker
 

Gör så här:

1. Skär smöret till pajbottnen i mindre bitar. Smula med fingertopparna samman mjöl och smör eller kör några ögonblick i matberedare. Sätt till vatten och kläm ihop till en deg. Knåda så lite som möjligt. Sätt ugnen på 200°.

2. Kavla ut degen och klä en pajform med lös botten. (Jag tryckte ut den i formen med en gång i stället för att kavla.) Låt formen stå kallt ca 30 minuter. Fäst aluminiumfolieremsor runt kanten så att inte degen kryper ner. Förgrädda pajskalet 10 minuter i 200° på nedersta falsen. Sätt sedan ugnen på 225°.

3. Smält smöret till fyllningen. Sikta florsockret genom en finmaskig sil. Vispa sönder äggen lätt och blanda med florsocker, saften av citron och avsvalnat smör. Fyll blandningen i pajskalet Grädda 15-20 minuter i 225°, tills fyllningen stelnat. Låt pajen svalna. Sätt sedan ugnen på “grill” och 250°.

4. Vispa äggvitorna och strösockret till hårt skum. Bred marängsmeten över pajen. Grädda under grillelementet i 4-6 minuter tills den blir gyllenbrun.

 
 
Artemis

Artemis

8 december 2009 17:57

Mmmm... citronmarängpaj är verkligen så himla gott! Sylig och sött samtidigt... Men det är som du säger lite pyssel att baka den. Men det kan vara värt det! :-)

http://artemisliv.wordpress.com

 
Ingen bild

Madde

8 december 2009 18:16

Det låter ju bra det. Har inte smakat på den än. Ska ju äta middag först. ;-) Men sedan så... Hehe!

 
ingela-typ

ingela-typ

9 december 2009 00:38

mmm det där verkar gott...roligt med nya smaker,får se om jag kanske gör den på fredag oxå då :)min elvisp är trasig...ska köpa ny på loppis snarast möjligt...men innan dess får jag ta mej ett träningpass med ballongvispen :D pussar o kramar ;)

http://imagaia.bloggplatsen

 
Ingen bild

Madde

9 december 2009 11:35

Själv var jag väldigt tacksam när marängen skulle vispas att jag hade just en elvisp. För det tog tid även med den. Bara så du vet vilket träningspass du ger dig in i. Hehe!

Kramelikram! ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Madde - 6 december 2012 11:50

Videoklippet får tala för sig självt. ;-)  

Av Madde - 14 november 2012 17:46

Har precis sett filmen Dolphin Tale. En helt underbar film som handlar om en pojke som hittar en skadad delfinunge på stranden i Florida. Den stackars delfinen hade fastnat i en krabbfälla och skadat stjärtfenan så illa att de var tvugna att amp...

Av Madde - 12 november 2012 09:51

För ett tag sedan kom sambons son hem och frågade oss om vi kände till Lindsey Stirling. Nä, henne hade vi inte hört talas om. Han visade då klipp från Youtube med en söt tjej som är helt fenomenal på att spela violin/fiol. Tänkte dela med mig även t...

Av Madde - 27 augusti 2012 13:02

Det här klippet har jag lånat från Aftonbladet. Kolla gärna med fullskärm vilket ger ett pampigare intryck. ;-) Mareld är så otroligt vackert att titta på. Vi var ute vid Ramsvik i förra veckan och hade hoppats få se detta. Kastade i någ...

Av Madde - 24 augusti 2012 22:14

Två av de sju misstänkta ungdomarna som grovt misshandlade den 61-årige sjukpensionären Carl-Eric Cedvander på Kortedala torg den 18 mars hånar det svenska rättsystemet. En bild på dessa två killar finns nu att se lite överallt ute på nätet med respe...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kategorier

Omröstning

Är nyfiken på er som varit duktiga och slutat röka. Hur gick ni till väga?
 Lade av på en gång.
 Trappade ner successivt.
 Använde mig av rökavvänjningsläkemedel t ex, Champix.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Och klockan är...

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

glitterhjärta


Ovido - Quiz & Flashcards