mads

Direktlänk till inlägg 3 december 2009

Då var pepparkaks-cheesecaken klar. ;-)

Av Madde - 3 december 2009 18:07

Har precis blivit färdig med kakan. Det var faktiskt väldigt enkelt att göra den, nu återstår det bara att se om den smakar gott också. Sedan så har ju jag nippran på att pynta allt och så även då kakan givetvis. Och nej, det är inte ketchup och senap utan rött och guldglitterglasyr på tub. Snöflingan ville dock inte se ut som jag ville. Hehe! Det ser faktiskt mycket glittrigare ut i verkligheten.   

  


Här följer receptet för de som vill prova på med lingon som jag valde bort.


Pepparkaks-cheesecake med lingon.

Pernilla Wahlgrens recept.

Antal portioner: 8

 

Ingredienser

 

Botten:
250 g pepparkakor
100 g smör, smält


Fyllning
1 dl strösocker
3 st ägg
400 g philadelphiaost
1 tsk vaniljsocker
1 msk pressad citron


Topping
3 dl crème fraiche
1.5  msk socker
1.5  msk vaniljsocker
1 dl lingon, tinade eller färska


Gör så här

1. Förberedelser: Ta ut lingonen ur frysen och låt dem tina på hushållspapper.


2. Botten: Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret. Mixa pepparkakorna till smulor och bred ut på botten av en form med löstagbar botten. Häll över det smälta smöret. Blanda runt så att smöret fördelar sig jämt bland pepparkakssmulorna. Platta till så det blir en jämn botten.


3. Fyllning: Ta fram philadelphiaosten så den blir rumsvarm. Vispa socker och ägg pösigt. Rör osten mjuk och rör sedan ner den i äggvispet, vispa tills det blir en slät smet. Tillsätt vaniljsocker och citronsaft.


4. Häll smeten i formen och ställ in på nedersta falsen i ugnen. Grädda i 40 minuter till smeten har stelnat och kakan har fått en fin brun färg. Ta ut kakan och låt den svalna.


5. Topping: Rör ihop crème fraiche, socker och vaniljsocker. Bred över toppningen när kakan har svalnat helt och tagits ut ur formen.  Strö över lingonen.


Sedan är det bara att äta och njuta!

 
 
maddie

maddie

3 december 2009 18:24

det ser gott och fint ut :)

http://princessmaddie.blogg.se

 
Ingen bild

Madde

3 december 2009 18:31

Tackar! ;-)
Ja vi får väl se här senare om den är ätbar! Hihi!

 
ingela-typ

ingela-typ

3 december 2009 20:01

Den verkar god :)och ser mumsig ut...blir ju sugen på att prova.. :P har haft nätet nere i dag me...nu får dom skärpa sej tycker jag.men kom ju in lite så jag kunde kolla vad dy gjort... klä granen :O hm,ja varför inte...men mina granar brukar inte vara sååå länge,vill gärna barra efter en vecka eller två...fast blir granklädning tidigare här i år med...vill ju va med om det...så blir nog nån vecka innan jul iallafall i år... ;) ha det gott så länge.pussar o kramar knackar på dörren ;)

http://imagaia.bloggplatsen

 
Ingen bild

Madde

3 december 2009 20:13

Hello min goe vän!

Ja, den ser god ut men vi får väl se. Hehe!

Vad det gäller granen så kör vi med plastgran. Det är enklast så då min farmor inte riktigt tål riktig gran. Hon blir rödflammig i hela ansiktet. Fast å andra sidan så får jag ju en bra ursäkt också då jag inte har lust att få in alla kryp som följer med en gran in. Hihi!

Jag tycker det är så gott att göra allt färdigt så kan man bara mysa och må gott sedan HELA julen. Det är så många som stressar ändå vid juletid. ;-)
Fast jag har inte hunnit klä den idag. I morgon kanske..

Önskar dig en trevlig kväller! Kram! ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Madde - 6 december 2012 11:50

Videoklippet får tala för sig självt. ;-)  

Av Madde - 14 november 2012 17:46

Har precis sett filmen Dolphin Tale. En helt underbar film som handlar om en pojke som hittar en skadad delfinunge på stranden i Florida. Den stackars delfinen hade fastnat i en krabbfälla och skadat stjärtfenan så illa att de var tvugna att amp...

Av Madde - 12 november 2012 09:51

För ett tag sedan kom sambons son hem och frågade oss om vi kände till Lindsey Stirling. Nä, henne hade vi inte hört talas om. Han visade då klipp från Youtube med en söt tjej som är helt fenomenal på att spela violin/fiol. Tänkte dela med mig även t...

Av Madde - 27 augusti 2012 13:02

Det här klippet har jag lånat från Aftonbladet. Kolla gärna med fullskärm vilket ger ett pampigare intryck. ;-) Mareld är så otroligt vackert att titta på. Vi var ute vid Ramsvik i förra veckan och hade hoppats få se detta. Kastade i någ...

Av Madde - 24 augusti 2012 22:14

Två av de sju misstänkta ungdomarna som grovt misshandlade den 61-årige sjukpensionären Carl-Eric Cedvander på Kortedala torg den 18 mars hånar det svenska rättsystemet. En bild på dessa två killar finns nu att se lite överallt ute på nätet med respe...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kategorier

Omröstning

Är nyfiken på er som varit duktiga och slutat röka. Hur gick ni till väga?
 Lade av på en gång.
 Trappade ner successivt.
 Använde mig av rökavvänjningsläkemedel t ex, Champix.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Och klockan är...

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

glitterhjärta


Ovido - Quiz & Flashcards