mads

Alla inlägg den 12 juni 2010

Av Madde - 12 juni 2010 08:53

Ja, ibland kan ens hjärna ta upp lite annorlunda minnen. Som här igår då kom jag helt plötsligt att tänka på duschhjälmen man hade på sig efter gympan i lågstadiet på 70-talet. En ganska obekväm attiralj gjord av plast med ett fönster så man kunde titta ut. Vi såg ut som små rymdgubbar nästan allihop för vissa hade ju de vanliga duschmössorna, antingen med resår eller de där tajta som simmare har. Minns att jag själv hade en i en gräslig orange färg. Brr! Tur att den tiden är förbi. Här har jag försökt att rita upp en så att ni som är yngre ska få se denna fasa vi små barn hade på oss för att inte bli blöta i håret och på så sätt undvika att dra på oss en förkylning. Hihi!

  


Det fanns också ett speciellt schamposkydd som man drog en bit nedanför öronen men som gick över ögonbrynen. Här hittade jag faktiskt en bild på en sådan på nätet.

Bilden är lånad från xn--bsta-pris-v2a.nu


När man hade den på sig så såg man i stort sätt ut som planeten Saturnus.

Bilden är lånad från 99ord.se


Så man kan ju undra lite var inspirationen till dessa båda duschhättor kom från?! Hehe!


Jag kommer också ihåg mina röda manchesterjeans. Själv tyckte jag det lät tufft när man gick med låren ihop så mycket som möjligt så tyget "raspade" mot varandra. Tänk nu på att jag var inte så gammal då. Hihi! Idag skulle däremot ingen få mig att gå i ett par manchesterjeans.

Bilden är lånad från kokalal.blogspot.com

 

Eller som när man fick första nyckelknippan. Vad stor man kände sig. Hade mina nycklar i en vad det såg ut som en telefonlurskabel. Dessa var jättepopulära och i stort sett varenda unge hade dem. De fanns i alla möljiga färger men de roligaste var nog de med glitter inuti. Lila och rosa med glitter i hade jag och jag var så stolt när nycklarna plingade mot varandra för då hördes det ju också att man hade blivit lite större. :D

Nu är ju det här en nyare modell men principen är i stort sett detsamma.

Bilden är lånad från armyshopen.se


Sockeplasten var ju också något som varenda unge hade. Tur är väl ändå att idag ser halkskydden ut som vanliga strumpor i stället för sockeplasten, de var inga skönheter precis. Hihi!

Bilden är lånad från crossfitgothenburg.se

Rättelse efter min vän Carinas kommentar. Det som är ovan är nog inga äkta sockeplast utan mer mockasiner som hon hade skrivit men de här nedan är nog äkta vara. Hehe!  

Hihi! Jaja, det kan inte bli rätt varje gång. Hihi! Bilden är lånad från Wikipedia.

 

Kommer också ihåg att vi samlade på "Manicklar" Det var figurer eller bokstäver i olika storlekar gjorda utav plast. Vi spelade om dem på rasterna. Man kunde nämligen länka ihop dem till långa kedjor eller kasta dem en och en och den som kom närmast väggen vann allihop.

Bilden är lånad från monopaul.blogg.se

Eller kommer ni ihåg paraplyerna man skulle ha direkt på huvudet utan handtag?

Man såg ut som en gående reklampelare för ett tivoli. Haha!

Bilden är lånad från  aijiatop.en.made-in-china.com

Bilden är lånad från jeeyaintl.com

Ja det var tider det när man var liten. Kul ändå att ens hjärna gör lite avstickare då och då så att några minnen ploppar upp som får en att Skratta/le.  

ROTFL 

För övrigt så önskar jag er alla en underbar och härlig lördag!

Kram på er!

 Kisses  

 

 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kategorier

Omröstning

Är nyfiken på er som varit duktiga och slutat röka. Hur gick ni till väga?
 Lade av på en gång.
 Trappade ner successivt.
 Använde mig av rökavvänjningsläkemedel t ex, Champix.

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Och klockan är...

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

glitterhjärta


Ovido - Quiz & Flashcards