mads

Alla inlägg den 28 juli 2009

Av Madde - 28 juli 2009 22:35

Har inte skrivit på ett par dagar då det inte har varit så mycket att tillägga. Jag menar hur kul är det att läsa om städning, bakning eller att jag sytt lite. Nej, jag tänkte väl det. :-) Däremot när jag var inne på en annans blogg så stod det en hel del om kristendom. T ex. "Jag tror att de som kommer att få stå till svars på yttersta domen är de som har manipulerat med våra könsroller. Gud skapade oss till man och kvinna, med olika uppgifter, och man bör inte ändra på Guds lagar. Det borde i det närmaste vara en dödssynd att så göra". Den här mannen som älskar att provocera framför allt ungdomar har en speciell syn på hur det ska vara i hemmet. Han har en syn som kan sägas med att frun ska stå vid spisen och föda barn i princip. När jag har läst hans inlägg så är jag evigt tacksam att jag lever nu och inte då. Att jag finns nu i ett samhälle där man i hemmen hjälps åt (tyvärr än i alla). Han anser också att alla ungdomar är lata slynglar som inte har ett uns vett någonstans. Vi har diskuterat lite fram och tillbaka men tycker man inte som honom så är man dömd och en dålig människa så i det stora hela så är det inte så stor idé att ens försöka. Själv är jag inte troende. Jag kan bara inte få mig att tro på något som i bibeln börjar så fel. Adam och Eva var de två första människorna på jorden som gud skapade. Dessa två fick två söner Kain och Abel som i sin tur gick ut och tog sig var sin fru. Var kom dessa fruar ifrån? Är vi inavel allihop? Usch, hemska tanke! Enligt mig så är bibeln en enda lång saga ihopplockad av vandringssägner. Det har säkert funnits en Jesus som var duktig på läkekonst men att han fick lama att gå. Skulle inte tro det! Kan tänka mig att det var en bra historia på den tiden. Jesus lyckade kanske spjäla ett brutet ben så att vederbörande sedan kunde gå igen men ni vet ju hur det är. Ta viskleken t ex. Meningen som sägs från början blir ju aldrig densamma på slutet. Eller när storfiskaren talar om.....Så nej, jag tror inte på att det finns en gubbe i himlen som skapat allt men jag hoppar inte på de troende för deras tro. De däremot vill gärna tvinga en att tro med hot om dödssynder och tror man inte så kommer man till helvetet. Men varför klagar de då? Om det inte hade funnits sådana som jag så hade de ju inte kunnat predika om goda gärningar eller onda gärningar och dess konsekvenser. Det måste ju finnas ondska om det ska kunna finnas något gott. Eller har jag fel? Det finns massor av ondska i våran värld och ingen hade varit gladare än jag (egoist som jag är) :-) om det upphörde. Jag vet också att det finns inget som har startat så många krig som just olika religioner. Varför inte låta alla människor tro på vad de vill eller låta en ateist som jag vara i fred. Jag är inte en sämre medmänniska för att jag inte är troende utan snarare tvärtom, jag dömer inte folk för deras tro eller utseende mm. Till alla kristna eller vad ni har för tro, tro på vad ni vill och låt oss andra vara ifred. Det måste väl vara skönt att tro på ett liv efter detta. Till och med jag kan bli avundsjuk på eran tro då jag själv tror att när jag dör så är det som innan jag föddes. Jag existerade helt enkelt inte. Men tro nu inte att ni kan omvända mig för ni kommer inte att lyckas. Vissa har försökt att "övertala mig" men icke! Jag brukar då säga att ska jag tro på något så får det nog bli han där nere i så fall då jag tycker det är mer ondska här i världen än gott. Brukar då få svaret att det är vi, människans fel som skapat allt det onda. Jag kontrar då med att enligt bibeln så ska ju Gud vara allsmäktig. Varför gör han inget åt våra fel då? De brukar då ursäkta sig och gå vidare för de vet inte riktigt hur de ska svara på det. Däremot så skulle jag vilja veta vad andra tycker så ni får gärna svara på min omröstning här brevid. Jag vet redan vad jag själv anser om mig och jag kommer inte att ändra min åsikt men det hade varit kul att se om jag är ensam eller inte.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kategorier

Omröstning

Är nyfiken på er som varit duktiga och slutat röka. Hur gick ni till väga?
 Lade av på en gång.
 Trappade ner successivt.
 Använde mig av rökavvänjningsläkemedel t ex, Champix.

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<<
Juli 2009 >>>

Och klockan är...

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

glitterhjärta


Ovido - Quiz & Flashcards