mads

Direktlänk till inlägg 21 oktober 2010

Ingen trevlig morgon inte. :(

Av Madde - 21 oktober 2010 09:36

Nä, den här dagen kunde ha börjat betydligt bättre. Jag hade precis rökt min morgoncigg och kramat om och sagt hejdå till min sambo. När sambon hade gått ner för altantrappan så sa han: -Det ligger en död katt här. Först trodde jag att han såg fel men tyvärr var det inte så. Lilla söta Sussi som vi kallade för Busan låg fastfrusen i vår gräsmatta. Det var riktigt hemskt att se. Jag har berättat om henne tidigare. Första gången jag såg henne trodde jag att det var en kattunge som smitit ut i ett obevakat tillfälle, varpå jag gick runt och knackade på hos alla grannar. Det visade sig att de hade släppt ut henne med mening och då sa jag till dem att de kunde ju åtminstone sätta halsband på henne. Själv ansåg jag att det var alldeles för tidigt men man vill ju inte göra sig ovän med grannarna heller så... Då det finns vägar runt husen här så tycker jag heller inte att det är särskillt lämpligt att ha utekatter här men det är väl egentligen upp till var och en. På både gott och ont för katterna. Våra små sötnosar är så nöjda med att vara inne och få gå ut i sele då och då. Samtidigt så vet vi också att de är trygga, varma, mätta och belåtna. ;-)


Våra små gosingar.

    


Det tråkiga var ju att jag fick gå bort och ringa på hos grannen för att tala om det så de kunde komma och hämta henne. Ville inte själv röra henne då man inte vet hur hon hade dött om hon hade blivit sjuk eller annat och jag ville ju inte riskera våra egna småbusar. Hon hade inga synliga skador men det är ju inte helt omöjligt att hon blivit påkörd ändå och sedan försökt att ta sig hem. Vet ju också att många lägger ut råttgift i trädgårdarna nu för att inte få in dessa gnagare nu när det börjar bli kallt ute. Vi hade själva en liten mus och en mindre brunråtta (vet jag nu, först trodde jag nämligen att det var en större mus) här för några år sedan som jag och farmor förbarmade oss över. Vi gav dem nämligen bröd och ost, djurvänner som vi är. ;-)


Som tack för maten, slutade det med att någon av dem tog sig upp på vinden och började gnaga sig igenom taket. Antar att den ville ha lite gosig värme. ;-)

Farmor märkte det först när hon en dag upptäckte små muslortar och vad som såg ut som sågspån i en av hennes fåtöljer. När hon då tittade upp så hade det blivit ett litet hål i en av takskivorna. Då beslöt vi oss för att det inte fungerade och att det var dags att göra något. Råttgift lades ut men vi valde att lägga det just på vinden för att inte andra djur skulle komma åt det och ett tu tre så blev det tyst upp på vinden. Vi har också låtit det ligga kvar i fall det skulle komma fler objudna gäster eller som i vårat fall halvt inbjudna =) men vi har inte hört något här de sista åren så. Vi hade väl oss själva att skylla men man lär sig alltid något av sina misstag. Hehe!

Så snälla, tänk er för innan ni lägger ut gift era trädgårdar. Det är som sagt inte bara råttor och möss som är hungriga så här års. Det är så tragiskt när djur dör och det enda man hoppas är att de inte led utan att det gick fort. Nu vet vi ju inte alls hur Sussi dog men jag var tvungen att skriva detta i alla fall. Jag lider med ägarna då jag själv vet hur mycket man sörjer när ens husdjur går bort. Den stackars matten som kom och hämtade henne var helt förtvivlad och grät. Usch! Som sagt den här dagen kunde ha börjat betydligt trevligare.

  Crying 1 


Jag hittade också det här på nätet. Det är en väldigt bra tankevärd text på vad man ska tänka på innan man skaffar katt och även vad man ska tänka på när man väl har skaffat den nya familjemedlemmen. Appropå katter: Just nu så sitter våra busfrön och tittat ut genom köksfönstret. Varför? Jo, för det har precis börjat att snöa för första gången och de har aldrig sett snö förut. Intressant och spännande. Undrar om man kan fånga snön undrar de tydligen, då de nu har ställt sig på bakbenen och skrapar mot rutan. Hihi! Ja det är verkligen underbart med katter. :D

Själv hade jag allt varit tacksam om snön hade hållit sig borta ett tag till. Men men... Det är bara att gilla läget och första snön brukar ju inte bli särskillt långvarig. Brrr!

 Snow Brrr 


Ja, här kommer länken till texten då.


http://www.djurskyddetbollnas-ovanaker.se/att%20ha%20katt.htm


För övrigt så önskar jag er alla en underbar och härlig dag! Tänk på att det kan vara halt på vägarna idag så kör försiktigt.  Bättre att komma fram för sent än inte alls!

;-)


Kram på er!

 Valentine rain hearts 









 
 
Ingen bild

Carina

21 oktober 2010 16:45

Nä, fy. Stackars, stackars kisse. Vad den än har dött av, så hoppas att det gick rätt fort....

Era missar ser däremot ut att ha det väldigt mysigt. Framför allt den buse som ligger i famnen på tigern eller vad det nu är ;-). Katter är sådana livsnjutare. De kan verkligen se ut som om de har det så in i nordens gosigt. Våran lille Rasmus har legat och stekt sig i ett soligt fönster idag. Men i förmiddags var de alldeles förskräckta när ärtstora hagelkorn slog mot takfönstret.

Ha det bäst!

Madde

21 oktober 2010 17:46

Ja, vi hoppas också att det gick fort stackars Sussi.

Våra missar mår så bra så. Just nu har jag Gizmo i famnen här så det är inte det lättaste att skriva inte. Hihi! Javisst ser det alltid mysigt och gulligt ut när djur sover. Inte sjutton ser det så mysigt och gulligt ut när jag sover inte. Hehe!

Här har det inte haglat, däremot så fick vi snö i dag morse men det är inte mycket kvar av den nu. Det ligger lite snö på vissa ställen där inte solen kommit åt. Vill inte ha snö redan!

Önskar er alla en underbar och härlig kväll!

Många värmande kramar! :D

 
MM Cake Design

MM Cake Design

21 oktober 2010 19:00

synd om stackars kisse
guliga katter
din frågor om mig är nu besvarade och finns på min blogg

http://marimilocakedesign.se

Madde

22 oktober 2010 07:17

Ja, det var inte alls kul att se henne ligga på vår gräsmatta. Hon har nästan besökt oss varje dag, mest för att spana in fåglarna. Väldigt gosig och kelig katt så hon kommer allt bli saknad även av oss.

Visst är våra missar söta! De är också helt underbara och gosiga. Det händer alltid något här om dagarna och många skratt blir det. :D

Då ska jag kolla in hos dig med en gång. För nu är jag nyfiken. ;-)

Önskar dig en underbar och härlig dag!

Kramiz! ;-)

 
av irja

av" title="http://-talisten.bloggplatsen.se]av" target="_blank">-talisten.bloggplatsen.se]av irja

22 oktober 2010 09:51

Kära Madde !!!
Det var en dragiskt historia om den lilla kissen..
Men man vet inte vad som händ den lilla vännen, samt synd om kattägarn, jag tycker det är också synd om alla sommarkatter som det bara lämnar vind för våg, på hösten, när det åker hem till stan...Tänka sig då är inte det lilla livet välkommen att följa med,,,,De borde skämmas som behandlar djuren på detta sättet.....
Jag och min Anders befinner just nu i S-Holm, hos våran näst yngsta dotter och hennes familj,,, här snöar det också,,,, undrar om vi hittar våran bil under all denna snö,,,LER, hi, hi..... Ha en skön mysfredag och en härlig weekend....
FÅNGA DAGEN....KramiZ IA.......

http://40 -talisten.bloggplatsen.se

Madde

25 oktober 2010 09:50

Hej goa Irja! :D

Ja, det var inte alls kul att se henne där på morgonen. Hoppas bara att hon inte led. :-(

Usch ja, det finns många djur som far illa på grund av att vissa människor som aldrig borde skaffa djur gör detta. Det borde bli skyhöga böter för sådana, då kanske de hade tänkt sig för innan och på sätt avstått.

Vilket fall så hoppas jag att du/ni har/haft det trevligt i Stockholm och att ni hittade eran bil. "Fniss"

Önskar er en härlig och ljuvlig dag! =)

Många många kramar! :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Madde - 6 december 2012 11:50

Videoklippet får tala för sig självt. ;-)  

Av Madde - 14 november 2012 17:46

Har precis sett filmen Dolphin Tale. En helt underbar film som handlar om en pojke som hittar en skadad delfinunge på stranden i Florida. Den stackars delfinen hade fastnat i en krabbfälla och skadat stjärtfenan så illa att de var tvugna att amp...

Av Madde - 12 november 2012 09:51

För ett tag sedan kom sambons son hem och frågade oss om vi kände till Lindsey Stirling. Nä, henne hade vi inte hört talas om. Han visade då klipp från Youtube med en söt tjej som är helt fenomenal på att spela violin/fiol. Tänkte dela med mig även t...

Av Madde - 27 augusti 2012 13:02

Det här klippet har jag lånat från Aftonbladet. Kolla gärna med fullskärm vilket ger ett pampigare intryck. ;-) Mareld är så otroligt vackert att titta på. Vi var ute vid Ramsvik i förra veckan och hade hoppats få se detta. Kastade i någ...

Av Madde - 24 augusti 2012 22:14

Två av de sju misstänkta ungdomarna som grovt misshandlade den 61-årige sjukpensionären Carl-Eric Cedvander på Kortedala torg den 18 mars hånar det svenska rättsystemet. En bild på dessa två killar finns nu att se lite överallt ute på nätet med respe...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kategorier

Omröstning

Är nyfiken på er som varit duktiga och slutat röka. Hur gick ni till väga?
 Lade av på en gång.
 Trappade ner successivt.
 Använde mig av rökavvänjningsläkemedel t ex, Champix.

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Och klockan är...

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

glitterhjärta


Ovido - Quiz & Flashcards