mads

Alla inlägg den 7 mars 2011

Av Madde - 7 mars 2011 15:23

Började dagen med att dammsuga här hemma. Gizmo och Zero har börjat fälla något kopiöst så det var bara att sätta igång och börja jaga katthårsråttor. Hihi!

När det väl var gjort så satte jag i gång med att smälta gamla stearinstumpar.


Började med att ta bort ytterhöljet och diskade ur en gammal kattmatsburk. Medan den stod och torkade så tog jag fram det andra.


Stearinstumparna + ett glas med lite stearin kvar i. Glaset ska jag göra rent och använda till det nya ljuset.

  


Det långa ljuset ska jag sno veken av. Först lade jag ut bakplåtspapper. Det är så himla bra att ha under när man grejar, för när man är klar så är det bara att vika ihop med rester och allt och bara slänga.  Jag använde mig av en vanlig tång som jag knep åt ganska hårt om ljuset medan jag höll i andra änden med handen. Sedan så snurrade jag tången runt och runt tills man kände att biten var fri från veken. Då var det bara att dra av den biten. Jag tog ungefär 3-4 cm åt gången och det fungerade alldeles utmärkt.

  


Här är veken helt fri men har ändå ett bra  stearinlager på sig. Stearinet sparar jag till en annan gång för idag ska ljuset nämligen bli rött.

   


Veken fäste jag på en grillspetspinne i trä som jag sedan lade över det gamla glaset.

   


Nu är det dags för vattenbadet. Burken med stearinbitarna i ställs först ner i en kastrull med vatten. Ju mindre bitar desto fortare går det. Jag kokade upp vattnet och sänkte sedan till fyran.

  


Rörde om lite då och då med två stycken grillspetspinnar. Tången fick fungera som handtag. När stearinet hade smällt färdigt så flyttade jag burken från vattenbadet till ett grytunderlägg.

  


Hällde i några droppar doftolja och rörde om. Den här gången blev det Persika.

  


När det väl var gjort så hällde jag försiktigt i stearinmassan i glaset som jag nu har ställt på ett underlägg. Skulle veken flytta på sig så kan man rätta till den med hjälp av en av pinnarna man använt tidigare.

  


När ljuset sedan har svalnat klipper du av veken från pinnen och sedan är det bara att tända veken och njuta av en underbar doft som sprider sig i hela huset. Mysigt är det också. ;-)

  


Om du nu blev sugen på att testa själv så tänk på att stearinet blir väldigt varmt. Du måste ha koll på stearinet när det är i vattenbadet hela tiden. För det finns en risk att stearinet fattar eld om det får stå för länge. Ta ur det ur badet så fort det har smält. Tänk också på att burken blir het så använd med fördel en tång som handtag när du tar ur burken och även när du ska hälla i stearinet i ditt valda objekt. Tänk bara på att det du väljer ska tåla värme för du vill inte ha flytande stearin överallt. Det kan jag lova. Urtvättade och torra  mjölkkartonger funger fint. Då kan du välja höjden på dina fyrkantiga blockljus själv. När stearinet väl har svalnat så tar du bara och river bort pappen. Gamla senapsglas, kakformar i metall mm. fungerar också. Spreja metallformarna med lite matolja först så brukar det släppa fint men använd helst formar som du inte är rädd om. Tänk också på att ha ett underlägg under. Häll ej heller ut stearinet (om det skulle bli något kvar) i slasken. Torka hellre upp kvarvarande rester med hushållspapper och släng sedan i soppåsen. Nu tror jag att jag har fått med allt så... Lycka till! :D

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kategorier

Omröstning

Är nyfiken på er som varit duktiga och slutat röka. Hur gick ni till väga?
 Lade av på en gång.
 Trappade ner successivt.
 Använde mig av rökavvänjningsläkemedel t ex, Champix.

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Och klockan är...

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

glitterhjärta


Ovido - Quiz & Flashcards