mads

Direktlänk till inlägg 20 augusti 2010

Inte mycket här inte.

Av Madde - 20 augusti 2010 23:27

Nä, här har det inte blivit mycket gjort inte under veckan. Det enda jag åstadkommit är att jag gjort glass för första gången och bakat Sverigekaka för andra gången. Här följer recepten ifall det är någon mer som vill prova på.


Sverigekaka  


  


Ingredienser

3 ägg
2,5 dl socker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 dl kokande vatten


Fyllning: Kokas häftigt i 2 minuter
125 gr margarin
1 dl mjölk
4 msk vaniljsocker


Gräddas i 175 grader på nedersta falsen i ugnen i ca 40 min.
Gör en vanlig sockerkaka och låt den kallna.
Dela kakan på mitten och dränk de båda bottnarna med den kokta fyllningen.
Lägg ihop kakan och låt fyllningen stelna.
Garnera med siktat florsocker eller som jag rör ihop en vanlig vit glasyr och stryk på eller något annat mumsigt. :D


Kan meddela att den har blivit en favorit här hemma och sambons 14-åriga son frågade sist om det var en gudinna som hade bakat den. Det ni! Bättre betyg kan man väl knappast få! Hihi!


Här följer då glassreceptet.


Blåbär eller andra goda bärs glass!

  Jag valde blåbär och jordgubbar. Min favorit blev den blå medan de andra föredrog den rosa. ;-)

 

  

 Ingredienser:

  

ca 300 g blåbär eller en himla massa t ex, jordgubbar! :D 

3dl vispgrädde

3 ägg

1 tsk vaniljsocker, själv tog jag två teskedar men det är en smaksak. Godast blir det nog med vaniljstång om man nu skulle ha det hemma.

5 msk florsocker

 

Om bären du ska använda är frusna så låt dem tina upp först.


Jag har ingen glassmaskin men jag vispade med vanlig elvisp och det fungerade alldeles utmärkt. ;-)


Vispa grädden hårt och häll därefter i äggen, vaniljsockret och florsockret och vispa ca en minut.  Häll sedan i bären och vispa tills du blir nöjd beroende på hur stora bärbitar du vill ha i din glass. Häll upp allt i t ex, en gammal glassbytta med lock och ställ in i frysen. Efter två timmar rör du runt i smeten för att förhindra att godsakerna hamnar på botten. Efter ca, fyra timmar så är det bara att äta och njuta. Tänk bara på att ta fram glassen en liten stund innan bara. Vill du ha glassen sötare så slänger du bara i vanligt strösocker, efter behov. ;-)


Sedan så kan jag ju inte motstå att ta med några bilder på våra sötnosar.

  


Mmmm...vad skönt brorsan...

  


...lite mer upp till vänster också...mmm...

  


Detta var alles för mig, i morgon är det dags för en loppistur igen. :D


Tills dess så önskar jag er alla en riktigt God Natt och en bra morgondag!


Många kramar på er!

 Hammock 1 

  

  







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Madde - 6 december 2012 11:50

Videoklippet får tala för sig självt. ;-)  

Av Madde - 14 november 2012 17:46

Har precis sett filmen Dolphin Tale. En helt underbar film som handlar om en pojke som hittar en skadad delfinunge på stranden i Florida. Den stackars delfinen hade fastnat i en krabbfälla och skadat stjärtfenan så illa att de var tvugna att amp...

Av Madde - 12 november 2012 09:51

För ett tag sedan kom sambons son hem och frågade oss om vi kände till Lindsey Stirling. Nä, henne hade vi inte hört talas om. Han visade då klipp från Youtube med en söt tjej som är helt fenomenal på att spela violin/fiol. Tänkte dela med mig även t...

Av Madde - 27 augusti 2012 13:02

Det här klippet har jag lånat från Aftonbladet. Kolla gärna med fullskärm vilket ger ett pampigare intryck. ;-) Mareld är så otroligt vackert att titta på. Vi var ute vid Ramsvik i förra veckan och hade hoppats få se detta. Kastade i någ...

Av Madde - 24 augusti 2012 22:14

Två av de sju misstänkta ungdomarna som grovt misshandlade den 61-årige sjukpensionären Carl-Eric Cedvander på Kortedala torg den 18 mars hånar det svenska rättsystemet. En bild på dessa två killar finns nu att se lite överallt ute på nätet med respe...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kategorier

Omröstning

Är nyfiken på er som varit duktiga och slutat röka. Hur gick ni till väga?
 Lade av på en gång.
 Trappade ner successivt.
 Använde mig av rökavvänjningsläkemedel t ex, Champix.

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Och klockan är...

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

glitterhjärta


Ovido - Quiz & Flashcards