mads

Direktlänk till inlägg 13 augusti 2010

Fredag den 13!

Av Madde - 13 augusti 2010 08:08

Ja, då har vi en fredag den trettonde igen då. Hur har det kommit sig att det blev en otursdag? Nyfiken som jag är så var jag ju tvungen att kolla upp detta. :D


Comments by ZingerBug.com



Det här hittade jag på Wikipedia:


En grundar sig på att Jesus hade 12 lärjungar, och när Jesus blev förrådd var Judas den trettonde vid bordet.

  

Det kan även ha varit så att det baseras på att det fanns 13 personer totalt och att Jesus korsfästes på långfredagen. Det var även så att Jesus dog på en fredag.


En annan hypotes grundar sig på att ett betydande antal ordenmedlemmar från Tempelherreorden blev fängslade av Filip IV av Frankrike fredagen den 13 oktober 1307 på order av påven Clemens V. Många av dessa torterades och avrättades dessutom.

 Knight 

Vidare finns i den nordiska mytologin en berättelse om hur svekets och ondskans gud Loke kom som den trettonde gästen till ett gästabud i Valhall - och sedan lurade blinde Höder att skjuta sin egen bror Balder till döds med en mistelpil.


En annan rolig läsning hittade jag på popularhistoria.se, där kan man bland annat läsa detta:


I folktron kom denna dag därför att förknippas med otur och olycka. På fredagar borde man absolut inte flytta, börja ett nytt arbete eller gifta sig. Naglar skulle inte klippas på en fredag, då växte de i framtiden ut mycket snabbare. Samma sak gällde för luskamning – avlusade man sina barn en fredag skulle resultatet bara göra att de fick ännu fler löss än vad de hade från början.

 Roach  Roach  Roach  Roach  Roach  Roach 

Denna föreställning är dock inte helt entydig; intressant nog finns det också många uppteckningar som berättar att fredagen är en lyckodag – vilket ju stämmer bättre med hur vi ser på denna veckodag i dag, i det moderna samhället.


Föreställningen om att tretton är ett olyckstal finns i många kulturer och går långt tillbaka i tiden. Sannolikt föddes den inom den babyloniska talmagin. Det babyloniska talsystemet bygger på talet tolv, som därför ansågs som ett lyckotal och symboliserade jämvikt och harmoni. Tretton blev en motsats till den harmoniska tolvan, eftersom det var ojämnt och alltså inte delbart. Det förknippades med magiska makter, olycka och död.

   Black Bats 


Talet tretton kom så småningom att spela en stor roll i antikens folktro. Trolldomsutövare i mystika rörelser under senantiken använde ofta 13 i sina besvärjelser.

     Sorcerer  Halloween Ghost Crystal Ball 


Witches

Ja, det här var lite av det jag hittade på nätet. Ska erkänna att jag själv är lite skrockfull, inte för denna dagen dock. Hehe! 

För många år sedan så sa min farfar till mig att man får inte gå under stegar och heller inte lägga nycklar på bordet...det betyder otur!

Sedan den dagen har jag heller inte lagt några nycklar på bord men däremot så har jag nog gått under en och annan stege och

 så har jag krossat speglar men inte har jag fått sju års olycka för det inte. Inte än i alla fall!Hehe!


Har du några fler "skrocktips" om vad man inte borde göra så skriv dem gärna här och glöm inte svara på min omröstning om Du är skrockfull eller ej!


Vilket fall så önskar jag er alla en lyckosam Fredag den 13.


Många många kramar!



Comments by ZingerBug.com

 
 
Elle

Elle

15 augusti 2010 17:23

Hej!
För mej har det aldrig varit en otursdag .. fredag den 13de alltså. och inte kan jag skylla min otur på bilbingon på att det var den 13de för det var ju den 14de!!!he,he... Inte på lottot vann jag ngt heller . men vi ska spela både på bilbingo o lotto flera gånger så det så... Ha det gott vännen .. Kram från mej i Fjärås... Elle

http://bloggplatsen.sesyrutan

 
Ingen bild

Madde

15 augusti 2010 21:14

Hej Elle! :D

Det var ju skönt att höra att du inte ser fredagen den trettonde som en olycksdag. Det gör inte jag heller för jag kan inte heller minnas att jag haft otur just på dessa dagar.

Tråkigt att du inte vann något på bilbingot men jag hoppas att siffrorna blir rätt för dig någon gång i alla fall. ;-)

Önskar dig en underbar och härlig fortsättning på denna kväll!

Många kramar! :D

 
Love

Love" title="http://bloggplatsen.se]Love[/url]" target="_blank">bloggplatsen.se]Love[/url]

15 augusti 2010 21:21

Du gulliga vän!
Tack för orden dom värmde och jag vet att du förstår. Allt gick så fort med Moria men hon led inte. Nu får jag vara glad över alla minnen.
Skrockfull är jag väl egentligen inte men en sak tror jag bringar otur. Man ska aldrig prova någon annans vigselring. Kan du tänka dig att min suttit på i 49år men en gång ramlade den ner i en björns mun i Eskilstuna djurpark när jag kastade ner ett äpple till björnen så åkte ringen av ocj bara försvann i gapet. Sa till djurskötaren och lämnade mitt telefonnummer.
Lycka när han några dagar senare ringde och talade om att nu fanns den rengjord och fin igen.
Nu har mannen tagit fram lite svenska kräftor som vi ska smaska på med vin därtill.
Jag skickar nospussar till fyrbeningarna och en kram till dig.
Love.

http://www. bloggplatsen.se

 
Glimz

Glimz

15 augusti 2010 21:48

Tusen tack för mycket intressant läsning :) En härlig vecka önskar jag dig :)
Kram

http://ninz.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Madde

16 augusti 2010 08:23

Hej Love!

Det var skönt att höra att hon inte led för det är tråkigt nog. Ja, som tur är så har man alltid minnena kvar.

Vilken historia om din vigselring. Den borde ju nästan vinna ett pris. Hihi! Vilken tur att den kom till rätta igen för även om man skulle skaffa en precis likadan så blir det ju ändå inte riktigt samma. ;-)

Mmmm...Vad gott det låter med kräftor. Vi får nog ta och äta det här någon dag vi med. Det är ju trots allt kräftskivemånaden så... Hihi!

Önskar dig en underbar och härlig dag!

Många kramar! :D

 
Ingen bild

Madde

16 augusti 2010 08:28

Hej Glimz! :D

Vad kul att du hittade hit och att du uppskattade min lilla efterforskning om fredagen den trettonde.

Önskar även dig en underbar och härlig vecka! =)

Många kramar! :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Madde - 6 december 2012 11:50

Videoklippet får tala för sig självt. ;-)  

Av Madde - 14 november 2012 17:46

Har precis sett filmen Dolphin Tale. En helt underbar film som handlar om en pojke som hittar en skadad delfinunge på stranden i Florida. Den stackars delfinen hade fastnat i en krabbfälla och skadat stjärtfenan så illa att de var tvugna att amp...

Av Madde - 12 november 2012 09:51

För ett tag sedan kom sambons son hem och frågade oss om vi kände till Lindsey Stirling. Nä, henne hade vi inte hört talas om. Han visade då klipp från Youtube med en söt tjej som är helt fenomenal på att spela violin/fiol. Tänkte dela med mig även t...

Av Madde - 27 augusti 2012 13:02

Det här klippet har jag lånat från Aftonbladet. Kolla gärna med fullskärm vilket ger ett pampigare intryck. ;-) Mareld är så otroligt vackert att titta på. Vi var ute vid Ramsvik i förra veckan och hade hoppats få se detta. Kastade i någ...

Av Madde - 24 augusti 2012 22:14

Två av de sju misstänkta ungdomarna som grovt misshandlade den 61-årige sjukpensionären Carl-Eric Cedvander på Kortedala torg den 18 mars hånar det svenska rättsystemet. En bild på dessa två killar finns nu att se lite överallt ute på nätet med respe...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kategorier

Omröstning

Är nyfiken på er som varit duktiga och slutat röka. Hur gick ni till väga?
 Lade av på en gång.
 Trappade ner successivt.
 Använde mig av rökavvänjningsläkemedel t ex, Champix.

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Och klockan är...

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

glitterhjärta


Ovido - Quiz & Flashcards